Solveig Slettahjell er gjesteredaktør for Hellig jul!

Juleheftet Hellig jul har etter kun tre år blitt en kjærkommen del av folks juletradisjoner! Og denne gang er musiker Solveig Slettahjell gjesteredaktør. Hun har satt sitt tydelige avtrykk på heftets mangfoldige og rike innhold. Gledelig advent- og juletid!

«I min oppvekst handlet jula om fellesskap og omsorg for våre medmennesker. Nå lærer jeg barna mine at jula er familietid med bare oss nærmeste. Undres hva de lærer av det», skriver musiker Solveig Slettahjell i Hellig jul.

Hun er gjesteredaktør for årets utgave. Hellig jul er blitt et vakkert og rikt julehefte for hele familien, inspirert av gamle dagers litterære juleheftetradisjon. Glemte perler og nye tekster sirkler sammen inn julens kjernebudskap. Salmer, noveller, dikt, intervjuer, kunst og faktatekster innbyr til høytlesning, ettertanke og julestemning.

I årets Hellig jul har en stor vifte bidragsytere kikket på jula med hver sine blikk.

Mirjam Kristensen har skrevet en splitter ny novelle. Svein Tindberg har gjendiktet juleevangeliet. Sondre Bratland og Solveig Slettahjell forteller om sine julefeiringer. Tomm Kristiansen skriver om en annen slags jul med en helt annen Maria. Oslo-biskop Kari Veiteberg og pinsepastor Andreas Hegertun skriver begge om gaven – et sentralt tema i årets Hellig jul. Vi trykker også vakre dikt av Hans Børli – som ville vært hundre år i år, og Olav Mosdøl. Terje Nordby tar oss med inn i Draumkvedet, og vi får feire jul på Grini med Kristian Schjelderup. Og mye, mye mer.

Bidragsytere: Sondre Bratland, Mirjam Kristensen, Svein Tindberg, Kari Veiteberg, Tomm Kristiansen, Terje Nordby, Geir Hellemo, Borgny Svalastog, Andreas Hegertun, Olav Egil Aune, Benedicte Maurseth, Hans Johan Sagrusten, Olav Mosdøl, Oda Aunan, Anne Marit Riste, Maria Jostad, Hans Børli, Kristian Schjelderup.

Kunst og illustrasjoner: Liv Andrea Mosdøl, Kåre Tveter, Pierre Soulage, Torvald Moseid, Nikolai Astrup, Christian Krogh, Björk Bjarkadottír m.fl

Solveig Slettahjeller en av våre fremste og mest anerkjente sangere og har gjennom ti år som plateartist satt tydelige spor hos både publikum og presse over hele verden. Slettahjell har alltid sunget, og har gjennom årene befattet deg med et bredt utvalg sjangere, først og fremst jazz og jazzrelatert musikk, men også mye musikk fra singer/songwriter- tradisjonen. I tillegg er det nære forholdet til norske samler og amerikanske spirituals fra oppveksten fortsatt klart tilstedeværende i uttrykket hennes. Hun og medmusikerne skriver det meste av sin musikk selv, men Slettahjell anser først og fremst seg selv som sanger – noe hennes publikum gjenkjenner i hennes personlige og sterke tolkninger både av egen og av andres musikk. Som få andre greier hun å gjøre alt hun synger til sitt eget. Om det er originalkomposisjoner, popklassikere, viser, gamle spirituals eller julesanger er Slettahjells stemme en krystallklar og personlig avsender.

Redaksjon: Solveig Slettahjell, Olav Egil Aune, Hans Ivar Stordal, Åste Dokka og Elin Krogedal

Hellig jul lanseres 19 november og er utgitt av Egmont Publishing og Vårt Land forlag. Kontaktperson: Elin Krogedal. Vårt Land Forlag tlf: 907 67 064