- Dette er bokserien som skaper leselyst hos norsk ungdom!

Mørkalven bok 3, Norges eneste manga, er tilbake. Og denne gangen tematiserer den kvinnekamp, religionskritikk og mørk magi ...

Mørkalven 3 kommer ut den 15 april!

– Helen Kaldheim bruker samfunnsaktuelle temaer på et forbilledlig vis. I en sprelsk og magisk verden foregår både krig, menneskehandel og kvinneundertrykkelse. Men tunge temaer til tross – bokserien er også topp underholdning. Med intriger, drama og mye action. Vil vi ha ungdom til å lese norske bøker, så anbefaler jeg inderlig at de starter med denne serien. For de kommer til å bli hekta, det vet vi allerede at flere tusen har blitt, sier redaksjonssjef i Egmont, Tonje Tornes.

Sammenlignet med Margit Sandemo
Mørkalven serien har blitt sammenlignet av Dagens næringsliv med selveste «Sagaen om Isfolket» fordi den trekker leserne kjapt inn i en komplisert handling, og holder dem fengslet der på grunn av spenning og gode intriger.

Historien i denne norske mangaen handler om Caim som er den eneste mørkalven som finnes igjen i verden. Sammen med sin nye venn, Mariie er han på desperat leting etter Jokernasjonen, det eneste stedet han kan få være i fred. Underveis havner de i Hjerternasjonen, et sted der jenter oppdras til koner og mødre og ikke kan ha ansvarsfulle stillinger som politiker eller lege. Innbyggerne i Hjerter tror på den ubarmhjertige guden Ess, en gud som kan straffe folk ved å drepe dem. I Hjerter finnes også et bibliotek med et ulovlig, avlåst arkiv. Hvilke forbudte ting er det som befinner seg der?

Mysteriet blir større
– Jeg føler at denne boken virkelig åpner verdenen min, gjør plottet, universet og mysteriet enda større. Jeg skreller nemlig historien som en løk. Folk kommer nok til å bli sjokkert over enkelte ting som skjer, sier serieskaper Helen Kaldheim hemmelighetsfullt.

– Selv elsker jeg karakterene mine, og leseren får bli enda bedre kjent med dem her. Det er masse kjekke «heartthrobs» også for jeg må jo passe på at leseren våkner, sier Kaldheim!

Mørkalven 3: Kontroll er ute i alle landets bokhandlere fra og med mandag 15 april! Det vil bli en lanseringfest for boken på Deichman Tøyen den 2 mai kl 18, der Kaldheim vil fortelle om serien og karakterene sine, og det vil også være flere av cosplayere utkledd som flere av dem til stede. Det blir kake, og noe japansk te til alle fremmøtte. Og det er mulig å få en signert bok på vei ut, eller å låne disse på biblioteket.

Mangaskaper Helen Kaldheim (f. 1995) er oppvokst i Odda, men bor nå i Oslo. Hun lever i dag av å være foredragsholder, cosplayer og mangategner. Høsten 2023 fikk hun æren av å være festivalkunstner på Litteratursymposiet i Odda, ingen liten bragd for en som har vært åpen om sine lese- og skrivevansker.

Helen Kaldheim er mangaskaper og cosplayer og gjør stor suksess med Mørkalven-serien.

Om oss

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.