Skal smile for barnekreftsaken

Denne uken lanserer Felleskjøpet Agri og Barnekreftforeningen en ny kampanje som heter Smilefjes. - Vårt ønske er at hele Norge skal smile for barnekreftsaken, sier initiativtakerne.

Siden 2016 har Felleskjøpet Agri lansert både rosa og blå rundballer for å støtte bryst- og prostatakreftforskning. Begge kampanjene har skapt stort engasjement landet over. I år er fargen gul til inntekt for Barnekreftforeningen og rundballene skal pyntes med smilefjes.

– Gjennom Smilefjes utfordrer vi norske bønder til å tegne smilefjes på de gule rundballene, og vi oppfordrer alle nordmenn til å dele et smilefjes med hverandre i sosiale medier. I år skal smilet være et symbol for barnekreftsaken, sier Hanne Lauritzen, kommunikasjonssjef i Felleskjøpet Agri.

Varme, omtanke og kjærlighet

Smilefjes lanseres sammen med Barnekreftforeningen etter at Felleskjøpet Agri, Trioplast og norske bønder i år viser sin støtte til barnekreftsaken med gule rundballer på norske jorder.

– Smilende gule rundballer som ligger på jorder over hele landet, vil bidra til økt oppmerksomhet for Barnekreftforeningen. Vi vet at positivitet er viktig for de som rammes og for saken, og vi gleder oss til å se Norge smile for barnekreft, sier Trine Nicolaysen, daglig leder i Barnekreftforeningen.

Hun tror kampanjen blir ekstra engasjerende når folk kan delta ved å dele smilefjes med hverandre.

– Et smil representerer varme, omtanke, og glede. Ting som er viktig for barn og familier som er rammet av kreft. Et smil kan utgjøre en stor forskjell og det håper vi Smilefjes-kampanjen også vil gjøre, sier Nicolaysen.

200 000 rundballer gir 300 000 kroner til barn med kreft

Da Felleskjøpet la ut 10 000 ruller med gul plast for salg i februar ble de revet vekk i løpet av kort tid. Bøndene, Trioplast og Felleskjøpet bidrar med ti kroner for hver rull med plast som selges. I sum gir dette 300.000 kroner.

– Det vil ligge om lag 200 000 gule rundballer på norske jorder utover sommeren. Vi oppfordrer alle våre bønder til å gjøre om disse til smilefjes slik at årets kampanje blir enda mer synlig, sier Lauritzen.

185 norske barn får kreft hvert år. Takket være god medisinsk behandling overlever så mange som fire av fem av barna sykdommen. Mange blir helt friske, men noen får ulike seneffekter som følge av behandlingen.

Hanne Lauritzen
Kommunikasjonssjef, Felleskjøpet Agri SA
Tlf. 934 91 107 / e-post: hanne.lauritzen@felleskjopet.no

Trine Nicolaysen
Daglig leder, Barnekreftforeningen
Tlf. 908 27 217 / e-post: trine@barnekreftforeningen.no

Felleskjøpet har en omsetning på 15,5 milliarder og 3150 ansatte, og er den viktigste leverandøren av driftsmidler og teknologi til norsk landbruk. Felleskjøpets virksomhet omfatter også til sammen 210 butikker i Norge og i Sverige, eiendomsdrift, brød og bakevarer, utstyr til park og anlegg samt fôr og utstyr til kjæledyr. Felleskjøpet er et samvirke eid av 44 000 bønder. Felleskjøpet er markedsregulator for korn, og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpets hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.