Felleskjøpet blir distributør av Jyfa dyrehengere

Førsteklasses dansk produkt styrker samvirkets posisjon som den eneste totalleverandøren til norsk landbruk.

FLERE MODELLER: Jyfa produserer et bredt utvalg dyrehengere. Dette er BTR600-modellen. Foto: Jyfa

Med et bredt og markedstilpasset program har det danske familieselskapet Jyfa Maskinværksted etablert seg som en solid leverandør av dyrehengere. Nå er det klart at Felleskjøpet Agri overtar agenturet for Jyfa i Norge.

– Dette er definitivt med på å styrke vårt program for dyrehengere. Samtidig er dette en kategori hvor vi tidligere har manglet volum. Jyfa har allerede et sterkt renommé i Norge og resten av Skandinavia. Dette er en avtale vi har stor tro på, sier kategorisjef Thomas Vidhøy i Felleskjøpet Agri.

Familieselskap

Jyfa Maskinværksted er et dansk familieforetak med 20 ansatte. Det drives av far og datter Iben og Preben Tvermose, og har sitt utspring i byen Brande på Jylland.

Kjerneprodukter er dyrehengere til storfe, svin og småfe, fôrhekker, stallinventar og øvrige spesialprodukter som rekkverk, trapper, gangbroer og produkter i stål til hage og interiør. For landbruk blir alle produkter galvanisert.

Jyfa eksporterer produkter til blant annet Norge, Sverige, Nederland, Finland, Tyskland, Island og Latvia.

Stort utvalg

Den danske produsenten har et stort utvalg dyrehengere i ulike modeller og størrelser. Om kundene trenger en husdyrhenger med fanghekk, heve- og senkefunksjon eller transporthenger for sau, så vil Jyfa tilby den rette løsningen.

Felleskjøpet og Jyfa har identifisert 2-3 hovedmodeller som de mest aktuelle volummodellene for det norske markedet. Dette er Jyfa BTR 500 og 600-modellene, samt den noe mindre SMA 400-modellen.

– Jyfa har produkter som er gjennomtenkt til minste detalj. Et av Felleskjøpets overordnede mål er at vi skal være bondens foretrukne leverandør av driftsmidler til landbruket. Et annet mål er at vi skal være ledende på produkter og kunnskap innen dyrefôr og dyrking. Avtalen med Jyfa bidrar sterkt til å nå disse målene, sier kategorisjef Thomas Vidhøy.

DANSK PRODUKSJON: Jyfa dyrehengere produseres i byen Brande på Jylland.
Last ned bilde
MINDRE UTGAVE: Den litt mindre modellen SMA400 forventes å bli en av volummodellene når Felleskjøpet nå overtar agenturet for Jyfa i Norge.
Last ned bilde
Alle landbruksproduktene fra Jyfa leveres galvanisert. Her er et bilde av innemiljøet i en BTR 600.
Last ned bilde

Felleskjøpet Agri hadde en omsetning på 20,5 milliarder i 2023 og har i overkant av 4 000 ansatte. Felleskjøpet er viktigste leverandør av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk og har rundt 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge. Felleskjøpet eier Granngården i Sverige som også har rundt 100 butikker rettet mot samme målgruppe. Vår virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet Agri er et samvirke eid av rundt 37 500 bønder. Felleskjøpet Agri er markedsregulator for korn og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpet Agris hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.