Nyheter i kø til Vei og Anlegg

Felleskjøpet bruker årets store møteplass i anleggsbransjen til å norgeslansere en helt ny traktor.

NORGESLANSERING: Nye 5M fra John Deere får norgeslansering under årets utgave av Vei og Anlegg. Foto: John Deere

Onsdag 24. april åpner årets utgave av Vei og Anlegg, Nordens største anleggsmesse, i Nova Spektrum på Lillestrøm. Felleskjøpet legger i disse dager finpussen på hva deres stand på 300 kvadratmeter skal fylles med.

Like før messen starter har Felleskjøpet fått bekrefta at de får levert et eksemplar av den splitter nye 5M-serien fra John Deere til Vei og Anlegg.

–  Dette blir dermed norgeslansering for visning av nye 5M. Det er vi veldig glade for å få til, og det vil garantert skape mye oppmerksomhet på standen vår. I tillegg til 5M har vi også med oss salgsvinnerne i 6R-serien. Begge disse seriene er som skapt for entreprenør- og anleggsarbeid, sier Ole-Johnny Jenssen, kategorisjef maskin hos Felleskjøpet Agri.

Markedsleder på traktor

Han har satt sammen et stort team, som de siste månedene har planlagt i detalj hva standen under Vei og Anlegg skal inneholde. John Deere befestet i fjor posisjonen som Norges mest populære traktormerke med en markedsandel på 25 prosent. Dette var tredje år på rad at Felleskjøpet og John Deere er markedsleder på traktor.

Den finske lasterprodusenten Avant Tecno har vært i fronten av utviklingen av kompaktlastere siden selskapet ble etablert i 1991. Siden starten av 2000-tallet har Felleskjøpet vært eksklusiv forhandler av de populære kompaktlasterne i ulike størrelser, og selskapet har solgt godt over 5000 eksemplarer i Norge.

– Et satsingsområde

Tidligere i vinter lanserte Avant den neste generasjonen fullt elektriske kompaktlastere. Nyhetene Avant e513 og Avant e527 vil fornye Avant e-serien. Den nye Avant-serien er selvskreven i utstillingen til Felleskjøpet på Vei og Anlegg.

I tillegg har bondesamvirket med seg hengere og snøryddingsutstyr, og det blir visning av dekk og felg fra Agridekk.

– Vi ser at mange av innsatsmidlene vi tilbyr den norske bonden på maskinsiden også har stor nytte for entreprenøren. Dette er definitivt et satsingsområde for oss framover, sier kategorisjef Ole-Johnny Jenssen.

ELEKTRISK: De nye Avant-modellene e513 og e527 er starten på en ny elektrisk æra fra det finske selskapet. Nyhetene blir å se på Felleskjøpets stand under Vei og Anlegg.
Last ned bilde
POPULÆRT MØTESTED: Felleskjøpets stand under Vei og Anlegg er er alltid populær. Dette stemningsbildet er tatt fra messa i 2022.
Last ned bilde

Felleskjøpet Agri hadde en omsetning på 20,5 milliarder i 2023 og har i overkant av 4 000 ansatte. Felleskjøpet er viktigste leverandør av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk og har rundt 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge. Felleskjøpet eier Granngården i Sverige som også har rundt 100 butikker rettet mot samme målgruppe. Vår virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet Agri er et samvirke eid av rundt 37 500 bønder. Felleskjøpet Agri er markedsregulator for korn og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpet Agris hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.