Sjekk denne superyachten med ABBs energieffektive CRP Azipod!

Dette unike superyacht-konseptet fra et ledende verft og designkonsortium, er allerede en faktor i innovativ CRP Azipod®-fremdrift fra ABB.

Superyacht i klassisk design får kontraroterende elektrisk fremdriftssystem fra ABB som øker effektiviteten med 10 prosent (Ill. Oceanco).

«Tuhura» skapte bølger da den nederlandske superyachtbyggeren Oceanco presenterte fartøyet på Dubai International Boat Show 2018. Den visjonære superyachten er resultat av et samarbeid mellom Lobanov Design Studio, båtarkitekt BMT Nigel Gee og interiørdesigner Achille Salvagni.

Utforsker

Den 115 meter lange superyachten er breddfull av moderne teknologi, mens designen er inspirert av kanoer og uthulede trestammer fra tidenes morgen. Yachtens profil gir assosiasjoner til utriggerkanoene Polynesierne benyttet da de krysset Stillehavet på sine legendariske oppdagelsesreiser. Men i motsetning til urbåten skal «Tuhura» drives frem av ledende teknologi fra ABB.

Tuhura er et verb fra maori, og direkte oversatt betyr det å utforske. Båtens konstruksjon viser også at eierne har vært villige til å tenke utradisjonelt. Blant annet har de valgt ABBs kontraroterende Azipod fremdriftssystem for å matche det Oceanco kaller «båtens naturlig sjødyktige og lettmanøvrerte skrog» fra MBT Nigel Gee.

Hybrid kontraroterende fremdrift består av to propeller på midtlinjen som roterer i hver sin retning. Dette oppsettet utnytter rotasjonsenergien som er igjen i slipstrømmen fra fremdriftspropellen. Med CRP Azipod-løsningen betyr det at fremdriftseffektiviteten økes med ca. 10 prosent.

Synergi mellom skrog og propell

Selv om Superyachten «Tuhura» er i en klasse for seg, har ABB levert CRP Azipod-fremdrift siden 2004. Da leverte ABB løsningen til de to japanske hurtiggående fergene «Akashia» og «Hamanasu» fra Mitsubishi Heavy Industries.

– Hybrid CRP-systemet er naturlig effektivt og perfekt egnet til kanoformen. Det er en synergi mellom effektiviteten til skrogformen og propellsystemet, sier James Roy, leder for Yacht Design hos BMT Nigel Gee.

Enkelt og avansert

En slik synergi passer til det faktum at Tuhura, under tatami-gulvene, det børstete teakinteriøret og de «primitive» organiske formene en toppmoderne superyacht som skiller seg fra andre gjennom bruken av fremtidsrettet teknologi. Alt er selvfølgelig ikke like skjult – båten inneholder blant annet en 360 grader kino og berøringskontroll på varme, ventilasjon og kjøling (HVAC), belysning, lyd og videosystemer. Den «smarte» båten har også adferdsbasert tilpasning av temperatur og musikk.

Mindre synlig, men like kritisk når det gjelder å koble det beste fra det gamle med det ultramoderne, er CRP Azipod-løsningen. BMT Nigel Gee's Roy beskriver dette som «et ekteskap mellom en yacht med et evolusjonært enkelt skrog og et evolusjonært avansert fremdriftssystem».

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en global teknologileder innen kraftnett, elektrifiseringsprodukter, industriell automatisering og roboter og drivsystemer, med kunder innen energiforsyning, vann og avløp, industri samt transport og infrastruktur. Ved å bygge videre på over 130 års innovasjonshistorie former ABB i dag fremtiden for industriell digitalisering med to klare verditilbud: overføring av strøm fra kraftverk til strømuttak og automatisering av industrien fra naturressurser til ferdige produkter. Som hovedpartner for ABB Formel E, den helelektriske internasjonale FIA motorsportklassen, flytter ABB grensene for elektrisk transport og bidrar til en bærekraftig fremtid. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 147 000 ansatte. www.abb.no

ABB Robotics utvikler løsninger for fremtidens sykehus11.7.2019 09:00:00 CESTPressemelding

ABB skal installere avanserte samhandlingsroboter (cobots) for medisinske laboratorier og sykehus, først ut er et nytt helsesenter ved Texas Medical Center i Houston, USA, i oktober De nye fasilitetene ved Texas Medical Centers innovasjonsfakultet skal fokusere på ikke-kirurgiske medisinske robotsystemer Det globale markedet for ikke-kirurgiske, medisinske roboter er estimert å nå 60 000 innen 2025, nærmest en firedobling siden 2018 ABB har kunngjort at de vil introdusere samhandlende roboter til medisinske laboratorier i forbindelse med at de åpner et nytt helsesenter ved Texas Medical Centers (TMC) innovasjonsfakultet i Houston, Texas. De nye fasilitetene vil bli ABBs første dedikerte forskningssenter innen helsetjenester når det åpner i oktober 2019. ABBs forskningsteam vil jobbe på TMCs campus med medisinsk personell, forskere og ingeniører for å utvikle ikke-kirurgiske medisinske robotsystemer, inkludert logistikk- og neste generasjons automatiserte laboratorieteknologier. - Neste