ABB valgt av Arva for historisk utbygging av energiforsyning i Nord-Norge

• Arva, Nord-Norges ledende nettselskap, har valgt ABB som partner for en historisk utbygging av energiforsyning i regionen.
  • Avtalen markerer en langsiktig satsing mot klimanøytralitet og en kostnadseffektiv nettutbygging.
  • ABB skal levere elektriske distribusjonsløsninger som sikrer trygg og effektiv energiflyt til infrastruktur, bygg- og boligfelt.
Store planer for utbygging av nytt strømnett som gir økt energiforsyning til Bodø og Nord-Norge

ABB og Arva har inngått avtale for å sette fart på den historiske utbyggingen av energiforsyningen i Nord-regionen. Avtalen forplikter seg til en langsiktig satsing mot klimanøytralitet innen 2030 og økt kostnadseffektiv nettutbygging. ABBs elektriske distribusjonsløsninger skal sikre effektiv og trygg flyt av fornybar energi til infrastruktur, bygg- og boligfelt.

På ti år skal Arva utvide like mye strømnett som det har tatt 125 år å bygge.  De har i dag kapasitet til å transportere 800 megawatt i sitt nett. Frem til 2032 skal dette dobles til 1.600 megawatt, som tilsvarer den største utvidelsen av dagens strømnett noensinne. Investeringene er anslått til å være på 8,5 milliarder kroner.

- Vi er godt fornøyd med å ha tegnet en ny avtale med en solid leverandør av distribusjonsløsninger til strømnettet, og forventer at dette skal understøtte selskapets strategiske mål de kommende år, sier Trond Are Bjørnvold, avdelingsleder i Nettutvikling, i Arva AS.

Som Nord-Norges ledende nettselskap står Arva overfor økende krav til høy kostnadseffektivitet, stabil energiforsyning og redusert klimaavtrykk. I tillegg drifter nettselskapet strømnett som stedvis befinner seg i et utfordrende landskap og miljø som gjør metaller ekstra utsatt for korrosjon.

ABB vil levere komplette elektriske distribusjonsløsninger som omfatter prefabrikkerte -og modulbaserte nettstasjoner, samt høyspent bryteranlegg. Denne teknologien er utviklet for å motstå det utfordrende nordlige klimaet med sin unike robusthet. Den er miljøvennlig, krever ingen vedlikehold og bidrar til en mer effektiv og sikker energioverføring. Med disse kvalitetene vil løsningene hjelpe til med å redusere strømnettets miljøavtrykk og sikre en pålitelig energiforsyning.

- I ABB er vi forpliktet til å levere fremtidsrettede og kvalitetssikrede løsninger som støtter kundenes energiomstilling og klimanøytrale mål. Med vårt Mission to Zero™-initiativ og vår teknologiske ekspertise innen elektrisk distribusjon, er vi klare til å bistå Arva med optimalisering av energiforsyningen i Nord-Norge, sier Gøran Salomonsen, daglig leder i ABB Electrification Norway AS.

Rammeavtalen trer i kraft våren 2024 og vil ha en varighet på minst to år.

ABB Electrification er en global teknologileder innen elektrifisering som legger til rette for en mer ressurseffektiv og pålitelig strømforsyning – fra energikilde til stikkontakt. Med over
50 000 ansatte i over 100 land samarbeider vi med våre kunder og partnere for å løse verdens største utfordringer innen elektrisk distribusjon- og energistyring. Vi hjelper bedrifter, industri og forbrukere med å drive sine fasiliteter og hjem på en effektiv og sikker måte. I takt med energiomstillingen elektrifiserer vi verden på en måte som er trygg, smart og bærekraftig. go.abb/electrification

ABB er en teknologileder innen elektrifisering og automatisering som legger til rette for en mer bærekraftig og ressurseffektiv fremtid. Selskapets løsninger kobler ingeniørkunnskap og programvare for å optimalisere hvordan ting produseres, transporteres, drives og opereres. ABBs mer enn 105 000 ansatte bygger på over 140 år med ekspertise, og er forpliktet til å drive innovasjoner som akselererer industriell omstilling. www.abb.com