REMA 1000 kutter 304 tonn plast

REMA 1000 varsler store kutt i plastbruken i tiden fremover, og starter med over 300 tonn i år. - Kutter 37% innen 2020. Tilsvarer over 1500 tonn plast.

REMA 1000 lanserer miljøposer bestående av 80 prosent gjenvunnet plast i 2018. Dette bidrar til at produksjon av ny plast reduseres med nærmere 3000 tonn årlig, i tillegg til å reduserer plasten med 174 tonn i frukt- og grøntavdelingen.

– Vi i REMA 1000 er opptatt av å gjøre det som virker og som er enkelt for kundene våre. I år kutter vi mer enn 300 tonn plast, dette er svært ambisiøst sammenliknet med våre konkurrenter. Det er bra for kundene og miljøet om det er knallhard konkurranse på å kutte i plastforbruket. REMA 1000 skal være den dagligvarekjeden som gjør det enklest for kundene å velge miljøvennlig, til de laveste prisene, sier Ole Robert Reitan, administrerende direktør i REMA 1000.

REMA 1000 har allerede kuttet all mikroplast fra alle egne merkevarer og bytter nå ut dagens plastpose med en miljøpose bestående av 80 prosent gjenvunnet. I dag er plastposen sentral for avfallshåndteringen i Norge – derfor havner få plastposer på avveie.

– Vi må ta i bruk alle løsninger som reduserer plastbruken. Dette er grunnen til at våre nye bæreposer består av 80 prosent gjenvunnet plast. Byttet til mer miljøvennlige bæreposer fører til at vi reduserer bruken av ny plast med nærmere 3 000 tonn i året og klimautslippene med 7200 tonn CO2e. I tillegg vil vi selge handlenett til alle våre kunder som ønsker et alternativ til bæreposen, sier Ole Robert Reitan.

Et av de største tiltakene som gjennomføres i 2018 er reduksjon av emballasje på frukt og grønt. REMA 1000 reduserer plastbruken med 174 tonn i år, gjennom blant annet å tilby papirposer med norske epler, pærer, plommer og liknende.

Et annet eksempel er ny emballasje på brød, som reduserer plastforbruket med 15 tonn per år. Den nye emballasjen gir en stor miljøgevinst i redusert transport og klimautslipp.

REMA 1000 sine tiltak mot plast i 2018

• Reduserer plast med 37% innen 2020. Tilsvarer 1500 tonn plast
  • En total plastreduksjon på 304 tonn i løpet av 2018.
  • Lanserer miljøposer bestående av 80 prosent gjenvunnet plast. Dette bidrar til at produksjon av ny plast reduseres med nærmere 3000 tonn årlig.
  • Reduserer plasten med 174 tonn i frukt- og grøntavdelingen. Blant tiltakene er papirposer til norske epler, pærer plommer og moreller i sesong, pappbeger på jordbær, avokado og mango samt plastreduksjon på ruccola- og hjertesalat.
  • I 2017 fjernet vi mikroplast i alle egne merkevarer, i 2018 lanserer vi nye bomullspinner med pappkjerne.
  • Starter arbeidet med å redusere plastemballasje på alle egne merkevarer.
  • Økt fokus på bruk av materialgjenvunnet emballasje.
  • Etterspørre emballasje som er produsert av fornybare og materialgjenvunnet råvare
  • Tiltak for å sikre at det skal være enkelt for kundene å kildesortere emballasje

Reitangruppens visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. Reitangruppen omsatte i 2017 (inkl. franchiseomsetning) for 89 milliarder kroner, sysselsetter 37 000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap og en synlig aktør i Nord-Europas arbeidsliv.