Rekordstort kjøpeutbytte fra Coop
Aldri før har Coop hatt flere medlemmer og aldri er det blitt betalt ut et større kjøpeutbytte enn for 2016.
– Coop er den norske dagligvarekjeden som er annerledes. Vi eies ikke av noen få, men av våre 1,5 millioner medlemmer og medeiere. Og alle kan bli medlem og medeier. Det er derfor veldig hyggelig å jobbe i Coop når overskuddet deles og medeierne får sitt kjøpeutbytte utbetalt. Medlemmene er våre beste kunder og hver og en har bidratt til at vi i år igjen kan betale ut et solid kjøpeutbytte, sier konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop Norge SA.
Populær medlemsorganisasjon
Bare i fjor meldte 89.000 kunder seg inn i et av de 89 samvirkelagene i Norge. Alle samvirkelag utbetaler i år kjøpeutbytte til sine medlemmer innen 1. februar. Pengene blir satt inn på den enkeltes medlemskonto i sitt samvirkelag. Medlemmene velger selv om de ønsker å ta ut pengene, eller om de vil spare dem til en hyggelig rente.
– Dagligvarebransjen omsetter hvert år for godt over 160 milliarder kroner. Når vi i Coop snakker om verdiskapning, tenker vi ikke på å gjøre noen få rike. Vi skaper i stedet verdier for de mange. I 2016 utgjorde medlemsomsetningen hele 41 milliarder kroner. Dette er 14 prosent mer enn i 2015, noe som vitner om økt lojalitet blant Coop-medlemmene, sier Stokke.
Medlemskapet blir stadig fornyet og Coops medlemsapp er nedlastet hele 1 million ganger.
Mange bruker Coops samarbeidspartnere
Totalt, med kjøpeutbytte, medlemskupp i Coops butikker, verdikuponger med rabatter til medlemmene og medlemsrabatter fra samarbeidspartnere, fikk Coop-medlemmene en medlemsnytte på hele 1,3 milliarder i 2016.
25 prosent av utbetalingene er medlemsrabatt fra Coops samarbeidspartnere Cirkle K, Esso, If, Zalando med flere. Også Coop HotellKupp er en populær medlemsfordel som gir ekstra gode hotelltilbud til medlemmene.
– Coop jobber kontinuerlig med å tilby våre medlemmer medlemsnytte både i Coops egne butikker og gjennom samarbeidsavtaler med eksterne aktører. Det er derfor gledelig å se at medlemmene har stor nytte av våre partnere, sier Dyngeseth.
Nøkkelord
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom