Rambøll skaper økt effektivitet i lakseslakterier

I Norge er det i dag fire lakseslakterier med en skiftkapasitet tilsvarende ti vogntog. Rambøll utreder nå et slakteri med en kapasitet på 15 vogntog per skift.

Økende behov for slaktekapasitet, hygienekrav og fokus på dyrevelferd fører til at mange norske slakterier må gjennomgå omfattende utbedringer. Moderne prosessteknologi og detaljert prosjektering muliggjør dette.

Færre og mer effektive
De siste 30 årene har antall slakterier falt fra 250 til 46. Samtidig som antallet synker er det stadig økt krav til effektivitet. Fra 2007 til 2017 har antall slakterier som produserer mer enn 60.000 tonn, økt fra ett til seks. Mange av slakteriene er gjennom samme periode blitt oppgradert ved å skifte ut enkeltkomponenter og ved mindre arealutvidelser. Rambøll ser i sine analyser at enkelte slakterier ikke lengre er mulige å oppgradere på en lønnsom måte.

Det kan være mye å spare på å investere i et nytt slakterianlegg, mener Eskil Forås. Han leder ekspertgruppen til Rambøll innen akvakultur for Midt og Nord-Norge. Rambøll leverer analyser som synliggjør om det det lønner seg å rehabilitere eller bygge nytt. Teknologi og logistikk er sentrale elementer for å minimere investeringskostnader og driftskostnader.

Trender i tiden
Trender er økt kapasitet og økt effektivitet, for eksempel innen produksjon, vedlikehold og rengjøring av anleggene. I tillegg er kundene opptatt av å bygge slakterier som gir mulighet for fremtidig ekspansjon med hensyn på kapasitet og videre bearbeiding. Et topp moderne slakteri kan koste mellom 300 millioner opp mot en milliard kroner, men dette kan være vel anvendte penger, mener Forås. En viktig forutsetning for et vellykket og velfungerende prosessanlegg er kompetent planlegging og gjennomføring på alle områder.