Rambøll kjøper ledende tysk logistikkfirma innen sykehus

Rambøll har kjøpt MMG, et tysk konsulentfirma som har spesialisert seg på logistikksystemer for sykehus. Oppkjøpet er et viktig ledd i å styrke Rambøll sin posisjon for å bli foretrukken rådgiver innen helsebygg.

Robot i arbeid.

Ny teknologi gir nye muligheter. Spesielt innen logistikk har digitalisering fått en vesentlig rolle i effektiv drift. Det tyske selskapet MMG er eksperter innen felt som AGV, en teknikk som bidrar til at materialer kan transporteres raskt og punktlig på alle områder av sykehusmiljøet. MMG har også høy kompetanse på rørpostsystemer. Teknologien frigir tid slik at sykehusansatte kan ha mest mulig fokus på pasientene.

-Det er en stor utfordring å forbedre kvaliteten og samtidig ha kontroll på kostnadene til tross for en voksende, og eldre, befolkning. Automatisering av sykehuslogistikk er en måte for ulike helsetjenester å redusere kostnader, digitalisere dokumentasjon og gi mer tid til pasientbehandling. Med oppkjøpet av MMG får Rambøll ekspertise i verdensklasse med unik innsikt fra Østerrike, Tyskland og Danmark, sier Michael Gustavsson, global divisjonsdirektør Hospitals i Rambøll.

-Rambøll har definert sykehus og helsebygg som et satsningsområde som vi skal være foretrukken rådgiver innen. Med norsk og internasjonal kompetanse kan vi tilby unike tjenester til kundene våre. Oppkjøpet av MMG er enda ett skritt mot å nå dette målet, sier Bjørn Terje Pettersen, divisjonsleder for Hospitals i Norge.

Om MMG
MMG ble grunnlagt i Berlin i 1999 av Thomas Forst og Dieter Richter og jobbet i  utgangspunktet med planlegging og konsulenttjenester innen helsetjenester og logistikk. Fra en spe oppstart med en håndfull medarbeidere har selskapet utvidet sin logistikkompetanse, og fra 2008 også innen rørledningssystemer og den nye teknologien til AGV. I 2015 grunnla selskapet sitt første datterselskap utenfor Tyskland og vant flere viktige kontrakter på sykehus i Danmark.

Robot i arbeid.

Rambøll med ny VVA-avtale for Færder kommune7.3.2018 08:41Pressemelding

-Vi ser frem til et givende samarbeid om spennende prosjekter i årene fremover. Denne rammeavtalen er viktig for oss og bekrefter vår posisjon som rådgiver i Vestfold, sier Atle Gulbrandsen fra Rambøll. Tjøme og Nøtterøy ble slått sammen til Færder fra første januar i år. Til sammen har kommunen rundt 27.000 innbyggere, men i sommermånedene mer enn dobles antallet på grunn av stor tilstrømming til sommerparadiset. Dette gir særegne utfordringer for infrastruktur både over og under bakken og Rambøll er stolt over å kunne hjelpe kommunen med å løse sine oppgaver. Avtalen løper i 2+1+1 år.