Rambøll i Trondheim til Dora

Gjensidig tillit, gode prosesser og presis levering har vært viktige faktorer for at Nyhavna EN, også kjent som Rambøll-bygget, har blitt ett av Trondheims flotteste kontorbygg.

F.v- Markku Moilanen, styreleder i Rambøll Norge, Ole-Petter Thunes, administrerende direktør Rambøll i Norge, Åse Grimsmo, eiendomssjef Dora og Geir Halmøy, administrerende direktør Dora, var alle svært fornøyde. Her står de foran et kunstverk av Steinar Christensen, bildet henger i resepsjonen.

Nylig var over 200 kunder, samarbeidspartnere og allierte tilstede på åpning av det topp moderne BREEAM NOR Excellent-sertifiserte kontorbygget.

Utbygger og eier Dora, totalentrepenør Skanska og Rambøll som arkitekt og totaltrådgiver, har hatt et svært godt samarbeid. Rambøll syntes prosjektet var så spennende at de ønsket å flytte inn i bygget selv.

Fremmer faglig utvikling og trivsel
- Det er jo ekstra gøy å få være med å forme et bygg hvor man selv er sluttbruker. Nå må vi leve med de valgene vi har tatt og se hvor brukervennlige de faktisk er, sier Kari Hovin Kjølle, avdelingsleder for Arkitektur og Landskap i Rambøll.

Et av de mest påfallende arkitektoniske grepene som er gjort går på åpenhet og lysforhold. Hele bygget er åpent i midten, med kommunikasjonsårer, kaffemaskin, møteplasser og stille- og møterom, mens arbeidssonene ligger ut mot vinduene og er skjermet for støy.

Løsningene har som mål å fremme faglig utvikling, trivsel og samarbeid for dem som jobber her. De åpne kontorarealene er intime og ikke for store. Dette bidrar til «liv mellom pultene», og gir rom for veksling mellom stille arbeid og kontakt med kollegaene.

Ny bydel
Det er det kontoret i Trondheim med flest og størst glassflater, noe som gir godt lys og god romfølelse, samtidig som det gir følelse av nærhet til byen.

Nyhavna er et spennende og sentralt område med gode kommunikasjonsforbindelser. Det er forventet at en helt ny bydel vil vokse fram her i årene fremover, både når det gjelder næringsarealer og boliger.

Også Dora Eiendom har store planer. Navnet NyhavnaEN har sin naturlige forklaring. Første byggetrinn, som nå er ferdig, er på totalt 6.400 kvadratmeter, mens neste byggetrinn blir på 8.500 kvadratmeter.

For mer informasjon og filmer se her:

Fv Geir Halmøy, administrerende direktør Dora, Ole-Petter Thunes, administrerende direktør Rambøll i Norge og Bjørnar Kristiansen går gjennom programmet før gjestene kommer.
Over 200 gjester kom for å ta del i den offesielle åpningen.
God stemning når Kari Hovin Kjølle (til høyre) viser en gruppe rundt i lokalene.
NyhavnaEN i solnedgang.
Slik vil det endelige resultatet se ut når byggetrinn to også står ferdig.

Satser på samferdsel og byutvikling i Bergen2.2.2018 10:29Pressemelding

Denne uken signerte Rambøll en avtale om oppkjøp av ConStrada. Det anerkjente rådgiverselskapet tilbyr tjenester innen samferdsel, landskapsarkitektur og planteknikk og blir en viktig plattform for Rambølls videre satsing på samferdsel på Vestlandet. - Vi gleder oss til å bli en del av Rambøll. I fremtidens marked ser vi langt flere muligheter sammen med Rambøll, enn ved å være alene, sier Ole Johan Sæverås, dagligleder og partner i ConStrada. - Vi har et ambisiøst mål om å vokse. Bare de neste årene regner vi med at den nye avdelingen i Bergen skal ha en vekst på over 100 prosent. ConStrada tilfører oss et nytt element som vil være positivt for både samferdselmiljøet vårt, for Bergenskontoret og hele Rambøll, sier Hilde Nordskogen, markedsenhetsdirektør for Samferdsel og Byutvikling. ConStrada har bygget opp en imponerende virksomhet siden 2009. De har erfaring fra både små og store prosjekter; fra gang- og sykkelvegprosjekter til motorveganlegg på både regulering og byggeplannivå. De