Rambøll hadde unge ledere på besøk

- Ungt Entreprenørskap er en investering i fremtiden, sier Ole-Petter Thunes, administrerende direktør i Rambøll.

Ledergruppen i Rambøll består av Ole-Petter Thunes administrerende direktør, Hilde Nordskogen direktør Samferdsel & byutvikling, Bjørn Tore Landsem direktør Bygg & arkitektur sør og øst, Eivind Iden direktør Bygg & arkitektur midt, vest, nord, Per Ola Ulseth direktør Prosjekt, Rune Steinmo  Økonomidirektør, Camilla Eeg Skogstad HR-direktør.
Foto: UE Oslo/ Hina Parveen.
Ledergruppen i Rambøll består av Ole-Petter Thunes administrerende direktør, Hilde Nordskogen direktør Samferdsel & byutvikling, Bjørn Tore Landsem direktør Bygg & arkitektur sør og øst, Eivind Iden direktør Bygg & arkitektur midt, vest, nord, Per Ola Ulseth direktør Prosjekt, Rune Steinmo Økonomidirektør, Camilla Eeg Skogstad HR-direktør. Foto: UE Oslo/ Hina Parveen.

-Framtidens ledere og bedriftsinnovatører sitter på skolen i dag. Ungt Entreprenørskap trenger verdiskapere, derfor er vi med på «Leder for en dag», sier Thunes. Han påpeker at Rambøll ble stiftet av en vegetarianer og en pasifist, med et brennende engasjement og en god forretningside, for 72 år siden.

Læring begge veier
Nylig fulgte syv skoleelever topplederne i selskapet en hel arbeidsdag. Ungdommene skulle lære av lederen sin, men viktigst var likevel hva lederne lærte av de unge.

- Hva slags tanker har dagens unge rundt fremtidens samfunn og arbeidsplass? Hvordan vil miljøproblematikk og ny teknolog påvirke livene våre? Hva bekymrer dem? Dette hadde vi spennende diskusjoner rundt, forteller Hilde Nordskogen, direktør for Samferdsel & byutvikling. Det er tredje året hun er med på Leder for en dag, og hun er imponert over dagens ungdom.

Gir gode resultater
Ungt Entreprenørskap er en ideell organisasjon som skaper møteplasser mellom skole og næringsliv. Gjennom en praktisk tilnærming til fagene, får de unge ferdigheter som gjør dem i stand til å se muligheter og gjøre noe med dem.

Skoleåret 2016/2017 deltok 975 elever i Oslo i Ungdomsbedrift. Her starter, driver og avvikler elevene sin egen bedrift som del av sin opplæring i videregående skole.

Og det gir resultater. Undersøkelser viser at de som har drevet ungdomsbedrift har 50 prosent høyere etableringsrate enn de øvrige i samme aldersgruppe. 33 prosent av tidligere elever som har jobbet med ungdomsbedrifter har lederansvar i dag – mot 25 prosent i kontrollgruppen.

Men de unge entreprenørene ble nok litt overrasket over hvor mange møter topplederne er i hver dag, og hvor mye de jobber. Når man leder en kunnskapsbedrift på rundt 1500 ansatte er arbeidsdagen sjelden ferdig klokken 16.00. Da er melding fra en samlet toppledergruppe klar:

– Man må jobbe med noe en synes er gøy!

Foto: UE Oslo/ Hina Parveen.
Hilde Nordskogen, direktør Samferdsel & byutvikling til høyre er imponert over dagens unge.Foto: UE Oslo/ Hina Parveen.
Ole-Petter Thunes lytter nøye. Foto: UE Oslo/ Hina Parveen.