Queensferry Crossing

Nylig åpnet Queensferry Crossing Bridge. Dette er ikke "bare en bro", dette er design-, ingeniør- og konstruksjonskunst i verdensklasse.

Broen, som er ca 2,7 km lang og 210 meter høy, er Storbritannias høyeste og verdens lengste skråstagbru med tre tårn. Broen blir umiddelbart en av Skottlands viktigste transportforbindelser.

Queensferry Crossing kommer til å avlaste den eksisterende broen Forth Road Bridge som opprinnelig ble konstruert for 11 millioner biler per år, men som nå har en over dobbelt så stor belastning årlig (24 millioner).

Innovativ design
Det visuelt dominerende elementet ved Queensferry Crossing erbroens innovative kabeldesign. Måten dette er løst på gir den nødvendige stivheten og muliggjør smalere veibane samt slankere tårn.

37 000 kilometer kabler - nesten en hel gang rundt jorden - holder broen oppe. Kablene kan byttes ut, som en del av det normale renoveringsarbeidet, uten at man trenger å stenge broen. Dette er en viktig funksjon for en så stor transportforbindelse.

Mer enn "bare en bro"
Rambølls har samarbeidet med Sweco og jobbet tett med hovedentreprenør FCBC og prosjekteier Transport Scotland.

Broens design, forbedringer av det omkringliggende veinettet og broforbindelser, samt integrering av intelligent motorveiteknologi har vært spennende utfordringer som har blitt løst på gode måter. For eksempel er avansert teknologi benyttet for å øke trafikksikkerheten og sikre trafikkflyt, så godt det lar seg gjøre.

Utseendet på broen er et resultat av en langvarig prosess som i stor grad tok hensyn til tilbakemeldinger fra lokalmiljøet og interessegrupper. Veiene vil bidra til avgjørende forbedring av hovedveinettet øst i Skottland og minske negative effekter på miljøet, samt føre samfunnene tettere sammen.

Rambøll sin rolle
- Å arbeide på et prosjekt av denne skala og vekt er et privilegium. Vi har jobbet på Queensferry Crossing siden 2009, det har vært utfordrende og givende. Det har også gitt oss svært verdifull erfaring som hele Rambøll gruppen når kan benytte i sine lokale markeder, kommenterer designdirektør Peter Curran, Rambøll UK.

Tall og fakta om Queensferry Crossing Bridge
 Storbritannias høyeste bro og verdens lengste skråstagbru med tre tårn.
- Brodesignet er resultatet av over 20,000 produksjons tegninger.
- Broen er 210 meter over vannflaten.
- Brodekket veier totalt 35 000 tonn, noe som tilsvarer 80 Boeing 747 fly

Foto: Transport Scotland/Graeme Peacock
Foto: Transport Scotland/Bastian Kratzke
Foto: Transport Scotland/Bastian Kratzke.

IT i Praksis 2017 – Norges digitale status10.8.2017 16:00Pressemelding

For treg digital utviklingDen digitale utviklingen i Norge går fremover – men ikke raskt nok. Det viser rapporten IT i Praksis 2017, som lanseres i dag. IT i Praksis tar for seg Norges digitale status, og ser på digitale erfaringer, utfordringer og planer i 500 offentlige og private virksomheter. Rapporten utgis for tiende gang, og er laget av Rambøll i samarbeid med IKT Norge, Visma og Den Norske Dataforening. - Den digitale utviklingen går fremover, men det går det fortsatt for sakte. Brukerne er mindre fornøyde med den digitale kommunikasjonen med det offentlige enn i fjor, forteller Morten Skodbo, direktør i Rambøll Management Consulting. - Dette kan skyldes at utviklingen av teknologien og mulighetene som følger med går svært raskt. Gapet mellom hva som er teknologisk mulig og hva vi faktisk oppnår i offentlig sektor blir dermed stadig større. Jo bedre tjenester du får privat, jo mer forventer du når du skal snakke med det offentlige. Mye å hente på brukerinvolvering IT i Praksis