Priskutt gav fiskesjokk

Extra har tredoblet salget av fiskeprodukter etter at lavpriskjeden kuttet prisen på en rekke fiskeprodukter med opptil 40 prosent.

Kjededirektør i Extra, Christian Hoel, forteller at lavpriskjeden har tredoblet salget av fiskeprodukter etter at de kuttet prisen på en rekke fiskeprodukter med opptil 40 prosent.

- Vi hadde jo håpet at kundene våre skulle velge sunne fiskeprodukter når prisene våre settes ned, men dette har gått over all forventning! Enkelte produkter er regelrett revet ut av hyllene, og vi har hatt problemer med å få inn nok varer, sier Christian Hoel, kjededirektør i Extra.

Spesielt Coop ørretfilet har vist seg å være svært populær, der salget økte med 430 prosent første uken etter priskuttet.

- Ørretfilet er en av bestselgerne våre, men vi hadde likevel ikke forventet dette trykket. Leverandør produserer for fullt, men enkelte av våre butikker er dessverre utsolgt for ørretfileten. Vi sender ørretfilet til butikkene våre fortløpende. Siden dette er permanente priskutt, og ikke salg, vil alle få ørret og andre fiskeprodukter til ekstra lave priser, forklarer Hoel.

Priskuttet på fiskeprodukter er et svar på intensjonsavtalen for sunnere mat som ble underskrevet av aktører fra dagligvarebransjen og helseminister Bent Høie i 2016. Kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen, forteller at Coop har hatt en omsetningsvekst på fiskeprodukter på 8,2 prosent så langt i år.

- Et av målene i intensjonsavtalen er å øke inntaket av sunne matvarer som fisk, frukt og grønnsaker. Både priskuttet til Extra og nye spennende fiskeprodukter har bidratt til veksten. Coop har blant annet en laksefilet med teriyaki-marinade som vant NM-gull under NM for sjømatprodukter på fredag. Dette er et godt eksempel på et fiskeprodukt som faller i smak hos også våre yngre kunder, sier han.

Topp fire salgsøkning (uke 34):

1. Fiskekaker
  2. Ørretfilet
  3. Fiskeboller
  4. Fiskepudding

Coop laksefilet med teriyaki-marinade faller i smak også hos de yngre kundene til Coop.

Situasjonen rundt Rognaldsen bakeri31.10.2018 19:49Aktuelt

Fredag 19. oktober ble Rognaldsen bakeri på Lindås stengt av Mattilsynet, før samme tilsyn gjenåpnet deler av bakeriet søndag 21. oktober. Bakeriet er deleid av Coop Norge Industri SA og har levert bakervarer til butikker i Bergen og omegn. Det som er avdekket er graverende og fullstendig uakseptabelt, og Coop Norge SA er svært rystet over Mattilsynet funn. Coop Norge beordret derfor bakeriet stengt med umiddelbar virkning da vi mottok rapporten fra tilsynet.