Positivt TV 2-resultat etter travelt 2017

I fjor hadde Mediehuset TV 2 en omsetning på 4,3 milliarder og et driftsresultat på 329 millioner kroner.

I 2017 flyttet TV 2 til nye og moderne bygg i Bergen og Oslo, dekket stortingsvalget, leverte folket Sykkel-VM fra Bergen og gjorde stor suksess med nysatsningen Farmen kjendis, for å nevne noe.

– Ingen hos oss hvilte på laurbærene i 2017, så dette resultatet sier noe om hva som bor i TV 2-organisasjonen. 2017 har vært et travelt år, hvor vi har ferdigstilt store organisasjonsendringer, tatt viktige grep for arbeidsmiljø og kultur, samtidig som vi midt i to flyttinger har levert nyheter 24 timer i døgnet og enorme prosjekter på sports- og underholdningssiden, sier sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes i TV 2.

TV 2s markedsandel var i 2017 stabil, med høyeste kommersielle andel siden 2007, og reklameinntektene holdt stand. I aldersgruppen 20-49 var TV 2 Norges største tv-kanal og TV 2 Nyhetskanalen fortsatte veksten i 2017. TV2.no er Norges tredje største kommersielle nyhetsside, med 1,2 millioner unike besøkende daglig.

Den positive utviklingen for TV 2 Sumo fra 2016 vedvarer gjennom 2017, strømmetjenesten går inn i 2018 med flere abonnenter enn noen gang og var, målt etter omsetning, Norges største strømmetjeneste.

I løpet av fjoråret har TV 2 gjort betydelige investeringer i TV 2 Sumo og en rekke viktige rekrutteringer for å fortsette veksten fremover.

– I tillegg til investeringene i TV 2 Sumo har vi sikret oss viktige sportsrettigheter, og gjort betydelige investeringer i nyhetsproduksjonen, blant annet med to nye studioer i Bergen og Oslo. Vi investerte også større summer i valgdekningen vår enn normalt, med eget studio i Arendal under Arendalsuka hvor TV 2 presenterte valgkampens første statsministerduell.

I 2017 har Mediehuset TV 2 et resultat før skatt på 5,6 prosent av omsetningen.

– Vi ser en positiv utvikling som primært skyldes økte reklameinntekter og inntekter fra TV 2 Sumo. Resultatet er et godt utgangspunkt for videre vekst, og selvsagt er vi glade for å ha en sunn virksomhet i TV 2. Vi er også glade for å være en del av Egmont-konsernet. De er en stiftelse som reinvesterer overskuddet tilbake i virksomheten og støtter veldedig arbeid for barn og unge, også i Norge. Som langsiktige eiere gir Egmont oss rom til å omstrukturere virksomheten, sier Sandnes.

02255http://www.TV2.no

Mediehuset TV 2

Regnskapet for Mediehuset TV 2 omfatter TV 2 Gruppen AS, TV 2 AS, Vimond Media Solutions AS, Screen Media AS, Aventia Media AS, Screen Story AS, Broom.no AS og TV 2 Skole AS som alle er 100 % konsolidert i konsernregnskapet.

TV 2 Gruppen eies 100 % av Egmont Holding AS. Selskapet er lokalisert i Bergen og Oslo, samt ved seks distriktskontor fordelt over hele landet. Olav T. Sandnes er TV 2s sjefredaktør og administrerende direktør.

Egmont står for godt innhold og digital innovasjon, og er et av Nordens ledende mediekonsern med aktiviteter i 30 land og 6600 medarbeidere. Egmont er et fond som omsetter for 14,1 milliarder kroner og deler ut over 120 millioner per år til formål som skal gi barn og unge et bedre liv, blant annet i Norge.