Helene Olafsen leder Gullruten

Helene Olafsen er klar for å lede showet under tv-bransjens store festaften i Bergen 4. mai.

Foto: Espen Solli/TV 2

Når Gullruten-prisene for det siste årets beste tv-programmer skal deles ut i Grieghallen lørdag 4. mai, er det med Helene Olafsen som programleder.

­– En av våre største stjerner på den aller største scenen i mai. Vi gleder oss stort til å se Helene som programleder for Gullruten, sier TV 2s programredaktør, Trygve Rønningen.

– Det er en stor tillitserklæring å ha fått oppdraget med å lede Gullruten. Jeg gleder meg veldig, sier Olafsen.

Samtidig innrømmer hun at det er noen sommerfugler i magen også.

– Hva er du mest spent på?

– Det er mye historie i Gullruten, og så er det jo dette med at absolutt hele bransjen følger med – i tillegg til at det er en bred tv-sending. Så det er mange forskjellige forventninger der ute, sier hun – og fortsetter:

– Men det er bare å «gønne på». Nå har vi rundt en måned igjen å jobbe med dette på, og det er en kjempefin gjeng i sving som skal lage show sammen. Så dette skal gå bra, sier Olafsen – som blant annet har ledet de to siste sesongene av «Skal vi danse» på TV 2 sammen med Anders Hoff og seks sesonger av «Senkveld med Helene og Stian» på samme kanal.

Den tidligere snøbrettkjøreren var selv nominert til Gullrutens publikumspris i 2018 for sin innsats som programleder for Idrettsgallaen samme år, et show hun ledet sammen med Atle Pettersen.

– Når det ikke blir «Skal vi danse» i år så er det fint å få utløp for litt show på denne måten i stedet, smiler Helene.

– Apropos show: Gullruten har alltid vært forbundet med mye glitter og stas. Hvordan blir årets programlederantrekk?

– Jeg kan ikke si så mye mer enn at det selvsagt blir et visst bekledningsfokus også i år. Vi har en plan, og det er det viktigste, sier årets Gullruten-programleder hemmelighetsfullt.