Pia Tjelta leder Amandaprisutdelingen på TV 2

Pia Tjelta leder norsk films store festaften på TV 2 19. august. - En stor ære, sier skuespilleren.

AMANDAPROGRAMLEDER: Pia Tjelta leder Amandaprisutdelingen på TV 2 19. august. FOTO: CHRISTIAN BAKSTAD

Når Amandaprisene skal deles ut i Haugesund 19. august er det Pia Tjelta som styrer showet på scenen. Hun har selv spilt i en omfattende rekke filmer, som «Mongoland», «Buddy», «En folkefiende», «5 løgner», «Kvinnen i mitt liv», «Mars & Venus», «Monstertorsdag», «Lønsj», «Varg Veum – Falne engler», «90 minutter» og «Amnesia», og er nå ansatt ved Nationaltheatret. Men programlederrollen er ny for skuespilleren.

- Jeg ser på det som en stor ære å bli spurt om å lede årets Amandaprisutdeling og gleder meg til å feire alle de som har svettet og blødd for filmene sine. Jeg har aldri ledet en sending før, så jeg er litt redd og, men som med alt innenfor filmfaget, så er jeg heldigvis ikke aleine, men har flinke folk i alle ledd rundt meg. Først og fremst gleder jeg meg til å feire de fine filmene som er laget, i en by jeg er veldig glad i!, sier Pia Tjelta.

Nylig ble det også kjent at Pia Tjelta skal hedres med en egen stein på Haugesunds «Walk og fame».

Amandaprisutdelingen finner sted i forbindelse med Den norske filmfestivalen, som arrangeres i Haugesund 19.-25. august. Totalt skal det deles ut 20 priser til filmer som har hatt premiere på norske kinoer i perioden 1. juli 2016 til 30. juni 2017.

De nominerte offentliggjøres onsdag 21. juni.

Håvard SolemKommunikasjonsrådgiver Gutta på tur, Heltenes kamp, Petter uteligger, Kjendisrestauranten, God morgen Norge, God kveld Norge

934 35 922 / 55 90 80 28hvl@tv2.no