Øystein Hauge på REMA 1000 Skistua i Narvik mottar Ansvarsprisen

Hylles for sitt arbeid med å gi muligheter til de som faller utenfor samfunnet.

Mette Fossum delte ut prisen til Øystein Haugen under det årlige riksmøtet. Foto: Kilian Munch

- I REMA 1000 jobber vi med samfunnsansvar i hele vår verdikjede, helt fra jord til bord og også i lokalmiljøet til den enkelte butikken. Øysteins innsats betyr mye for lokalsamfunnet i Narvik, og ikke minst for enkeltmennesker. Han er et forbilde for alle sine medarbeidere og er en flott ambassadør for REMA 1000, sier Mette Fossum, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i REMA 1000.

Gjennom sin rolle som Kjøpmann har årets vinner gitt mennesker som av ulike årsaker har havnet utenfor skole, arbeidsliv og samfunnet for øvrig en ny sjanse. Han har bidratt til at de som har behov for ekstra tilrettelegging, har en lidelse eller er flyktninger fra konfliktrammede områder, har blitt sett og opplevd mestring. Vinneren selv setter pris på mulighetene han som Kjøpmann har til å bidra i samfunnet.

- Dette er mennesker som trenger litt mer oppfølging, men når de opplever mestring blir lykken og gleden mange ganger større. De blir dine mest lojale medarbeidere. Å ha mennesker med ulike forutsetninger, gir en varmere arbeidsplass og et bedre arbeidsmiljø, sier Hauge.

Ansvarsprisen deles ut for fjerde gang og har raskt fått en høy status i organisasjonen. Prisen går til REMA 1000-mennesker som har utmerket seg ved sitt engasjement for samfunnet og har vist ansvar langt utover det som forventes av dem og blir delt ut på det årlig Riksmøtet som i år avholdes i Stavanger.

Tidligere vinnere av Ansvarsprisen:

2014: Sven Ivar Lona 2013 (innkjøp) for sitt sterke standpunkt mot palmeolje.

2015: Mehmet Tekinös (Kjøpmann REMA 1000 Majorstua) for sitt brennende engasjement for å ta vare på sine medmennesker og bidrag til Veien Ut sitt arbeid for rusavhengige.

2016: Atle Bringsås (Kjøpmann REMA 1000 Seljord) for arbeid med integrering av flyktninger ved språkpraksis gjennom 20 år.

Foto: REMA 1000