Kundene tømmer butikkene for ved

I takt med at gradestokken kryper under null strømmer kundene til Obs BYGG for å handle fyringsved.

- Vi merker raskt forskjell i etterspørselen etter ved så snart temperaturen kryper under null, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop.

Obs BYGG melder om at varehusene begynner å bli tomme for både ved og fyringsbriketter.

- 2018-sesongen startet allerede i august, og vi har ikke aldri sett så tidlig etterspørsel før. En av produsentene gikk i tillegg konkurs i høst, og mye ved ble derfor borte i markedet, sier Kristiansen.

Det er ikke bare ved Obs BYGG selger mye av. Salget av peisovner har også steget kraftig hittil i januar sammenlignet med samme periode i fjor.

- Obs BYGG har hatt en økning i salget på peisovner med hele 31 prosent, og vi tar stadig nye markedsandeler. Varmepumper er et annet produkt vi selger mye av, og der har vi merket stor forskjell i etterspørselen sammenlignet med tidligere år, sier Kristiansen.

Kristiansen sier at fjorårets rekordvarme sommer er mye av årsaken til at kundene kjøper ved og peisovner som aldri før.

- Den varme sommeren resulterte i påfølgende lave vannmagasiner og mye fokus på høye strømpriser. Da er fyringsved en effektiv og rimelig oppvarmingskilde, sier han og legger til at Obs BYGG sitt prisløfte gjør at kundene får rimelig oppvarming i vintermånedene hos byggevarekjeden.

- Vi etterstreber alltid å være best på pris i det norske markedet, og i dinside.no sin store pristest på bjørkeved var Obs BYGG billigst både når det gjelder pris per sekk og pris per kilo.

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,7 millioner medlemmer/medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.

Venter eksplosjon i salget av grillmat24.7.2019 08:00:00 CESTPressemelding

Aldri har grillmaten vært sunnere. Laks, ørret, kylling og scampi er alle på topplista over grillprodukter det selges mest av i Coops dagligvarebutikker. I tillegg har salget av vegetarburgere doblet seg. - Aldri før har vel grillmaten vært sunnere, sier kommunikasjonsjef Harald Kristiansen i Coop Norge. Grillkongene i Norge er fortsatt ganske tradisjonelle med grillfilet, grillribbe og sommerkoteletter som sikre klassikere, sammen med hamburger- og pølsebrød. - Men det er overraskende og gledelig at stadig flere og flere legger sunne produkter som fisk og kylling på grillen, sier Harald Kristiansen i Coop Norge. Burgere og pølser er fortsatt sikre vinnere, men fordi utvalget av ulike produkter er blitt større, forsvinner de fra topp 10-listen. Et produkt i kraftig vekst er Coops vegetarburgere. Disse ble lansert for tre år siden som en del av produktserien Coop Vegetardag, som har blitt ytterligere utvidet foran årets grillsesong. - Så langt i sommer har kundene våre, som er de som ei

Flere norske menn enn kvinner ser det norske kvinnelandslaget kjempe om gull i Frankrike17.6.2019 10:43:07 CESTPressemelding

Halvparten av norske menn benker seg foran TV-en for å heie frem våre beste kvinner i det pågående fotball-VM i Frankrike. Det viser en undersøkelse utført av Norstat på vegne av Toppserie-sponsor Coop Prix ved oppstarten av gruppespillet. Likevel viser samme undersøkelse at det er en gjennomgående lav kjennskap til den hjemlige Toppserien og spillerne på landslaget. Coop Prix-sjef Ingjerd Vestengen vil nå slå et slag for å ta engasjementet rundt VM-sluttspillet videre til den norske Toppserien.