Kundene tømmer butikkene for ved

I takt med at gradestokken kryper under null strømmer kundene til Obs BYGG for å handle fyringsved.

- Vi merker raskt forskjell i etterspørselen etter ved så snart temperaturen kryper under null, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop.

Obs BYGG melder om at varehusene begynner å bli tomme for både ved og fyringsbriketter.

- 2018-sesongen startet allerede i august, og vi har ikke aldri sett så tidlig etterspørsel før. En av produsentene gikk i tillegg konkurs i høst, og mye ved ble derfor borte i markedet, sier Kristiansen.

Det er ikke bare ved Obs BYGG selger mye av. Salget av peisovner har også steget kraftig hittil i januar sammenlignet med samme periode i fjor.

- Obs BYGG har hatt en økning i salget på peisovner med hele 31 prosent, og vi tar stadig nye markedsandeler. Varmepumper er et annet produkt vi selger mye av, og der har vi merket stor forskjell i etterspørselen sammenlignet med tidligere år, sier Kristiansen.

Kristiansen sier at fjorårets rekordvarme sommer er mye av årsaken til at kundene kjøper ved og peisovner som aldri før.

- Den varme sommeren resulterte i påfølgende lave vannmagasiner og mye fokus på høye strømpriser. Da er fyringsved en effektiv og rimelig oppvarmingskilde, sier han og legger til at Obs BYGG sitt prisløfte gjør at kundene får rimelig oppvarming i vintermånedene hos byggevarekjeden.

- Vi etterstreber alltid å være best på pris i det norske markedet, og i dinside.no sin store pristest på bjørkeved var Obs BYGG billigst både når det gjelder pris per sekk og pris per kilo.