Kundene tømmer butikkene for ved
- Vi merker raskt forskjell i etterspørselen etter ved så snart temperaturen kryper under null, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop.
Obs BYGG melder om at varehusene begynner å bli tomme for både ved og fyringsbriketter.
- 2018-sesongen startet allerede i august, og vi har ikke aldri sett så tidlig etterspørsel før. En av produsentene gikk i tillegg konkurs i høst, og mye ved ble derfor borte i markedet, sier Kristiansen.
Det er ikke bare ved Obs BYGG selger mye av. Salget av peisovner har også steget kraftig hittil i januar sammenlignet med samme periode i fjor.
- Obs BYGG har hatt en økning i salget på peisovner med hele 31 prosent, og vi tar stadig nye markedsandeler. Varmepumper er et annet produkt vi selger mye av, og der har vi merket stor forskjell i etterspørselen sammenlignet med tidligere år, sier Kristiansen.
Kristiansen sier at fjorårets rekordvarme sommer er mye av årsaken til at kundene kjøper ved og peisovner som aldri før.
- Den varme sommeren resulterte i påfølgende lave vannmagasiner og mye fokus på høye strømpriser. Da er fyringsved en effektiv og rimelig oppvarmingskilde, sier han og legger til at Obs BYGG sitt prisløfte gjør at kundene får rimelig oppvarming i vintermånedene hos byggevarekjeden.
- Vi etterstreber alltid å være best på pris i det norske markedet, og i dinside.no sin store pristest på bjørkeved var Obs BYGG billigst både når det gjelder pris per sekk og pris per kilo.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noOm Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom