Kraftig vekst for TV 2 Nyhetskanalen

TV 2 Nyhetskanalen fikk en formidabel vekst i 2018. Også TV 2 sin hovedkanal økte i året som gikk.

De siste årene har TV 2 Nyhetskanalen vokst jevnt fra en andel på 2,6 prosent i 2014 og til 2,9 prosent i 2017. I fjor tok kanalen et kraftig byks og fikk en markedsandel på hele 3,7 prosent. Kanalen passerte dermed MAX og er nesten like stor som TV3. TV 2 Nyhetskanalen vokser også i den kommersielle målgruppen 20-49 år.

- Veksten for TV 2 Nyhetskanalen er fantastisk. All heder og ære til alle som jobber med nyheter i TV 2. Dette er en kraftig vitamininnsprøytning inn i det nye året, sier kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2.

TV 2s hovedkanal økte i 2018 og fikk en andel på 19,1 prosent blant alle TV-seerne (P10-79). Dette er en vekst på 0,2 prosentpoeng.

- TV 2 hadde et sterkt 2017, og vi klarer å holde nivået i 2018 med en marginal oppgang blant alle TV-seerne. Det er vi selvsagt godt fornøyde med sett i lys av OL på Discovery og en desember uten håndball-mesterskap på TV 2. Samtidig som vi holder oss på et høyt og stabilt nivå på lineær-TV, ser vi også en formidabel utvikling for TV 2 Sumo i 2018. Vi har klart å få høy seing på programsatsingene her, og det er svært gledelig å se at vi finner igjen de yngre seere på TV 2 Sumo, sier Trygve Rønningen.

TV 2-andelene for 2018:

Aldersgruppen 10-79 år:

TV 2: 19,1 prosent (+ 0,2pp)

TV 2 Nyhetskanalen: 3,7 prosent (+ 0,8pp)

TV 2 Zebra: 1,6 prosent (- 0,4pp)

TV 2 Livsstil: 1,0 prosent (- 0,4pp)

TV 2 Humor: 0,6 prosent (-0,1pp)

TV 2 Sportskanalen: 0,7 prosent (- 0,3pp)

TV 2 Sport 1: 0,1 prosent

TV 2 Sport 2: 0,2 prosent

TV 2 Sport Premium1: 0,7 prosent (- 0,1pp)

TV 2 reklame-TV: 27,4 prosent (+- 0pp)

Den kommersielle målgruppen 20-49 år:

TV 2: 19,9 prosent (- 0,2pp)

TV 2 Nyhetskanalen: 2,5 prosent (+0,4pp)

TV 2 Zebra: 2,1 prosent (- 0,5pp)

TV 2 Livsstil: 1,6 prosent (-0,5pp)

TV 2 Humor: 1,1 prosent (- 0,5pp)

TV 2 Sportskanalen: 0,5 prosent (-0,2pp)

TV 2 Sport 1: 0,1 prosent

TV 2 Sport 2: 0,2 prosent

TV 2 Sport Premium1: 1 prosent (- 0,4pp)

TV 2 reklame-TV: 29,1 prosent (- 1,5pp)

Jan-Petter DahlPR- og mediesjef

Kontaktperson for spørsmål om seertall fra media rundt programmene som sendes på TV 2-kanalene. Pressekontakt for Skavlan, Nyhets- og sportsprofiler, sportseventer og Allsang på Grensen.

928 60 363jan-petter.dahl@tv2.no