Klaus Sonstad med ny matserie på TV 2

Programleder Klaus Sonstad elsker god mat, men er usikker på om god mat også kan være sunn. Kostholdsekspert og lege Berit Nordstrand inviterer ham hjem til sitt kjøkken hvor de lager deilig og sunn norsk hverdagsmat i den nye programserien "Bra godt".

Kostholdsekspert og lege Berit Nordstrand sammen med programleder Klaus Sonstad i den nye TV 2-serien «Bra godt». Foto: TV 2

- Jeg gleder meg stort til å være med på å inspirere folk, til å lage hverdagsmat som både smaker godt og er bra for oss. Som firebarnspappa kjenner jeg at det er utfordrende å ha fokus på at maten skal funke for hele gjengen, samtidig som den skal smake godt og være sunn, sier en engasjert programleder Klaus Sonstad.

Sammen med seerne lærer Klaus nye vrier på velkjent mat fra Berit, og får seg en rekke «aha»-opplevelser underveis.

- Berit er et vandrende kulinarisk leksikon, hun kan utrolig mye om helse og mat.

Berit Nordstrand er seksbarnsmor og har 25 års erfaring i klinisk arbeid som lege, men jobber i dag som forfatter og foredragsholder.

- Jeg ønsker folk skal bli inspirert til å kose seg mer, med mat som smaker godt og samtidig er bra for kroppen. Jeg jobber på for å spre kunnskap om mat som kan gi mer overskudd og glede til det som betyr mest for folk, sier Berit Nordstrand.

For henne handler ikke bra mat om kalorier eller glykemisk indeks.

- Bra mat er gode smaker med byggeklosser til kropp og sinn, og mat som gjør at du kan realisere ditt livs drømmer. Jeg ønsker å bidra til at alle kan nyte den beste utgaven av seg selv, sier hun.

Klaus forklarer programmets tittel slik:

- «Bra godt» er noe vi trøndere bruker for å beskrive velsmakende mat, men dobbeltbetydningen er viktig her - for i tillegg er rettene vi lager bra for kroppen. Altså, det er bra bra godt!

Berit ønsker i «Bra godt» å gi seerne enkle tips og «byttetriks» som gjør det mulig for seerne å gjøre gode matvalg i en hektisk hverdag.

- For meg handler dette om en lidenskap - jeg elsker å omsette komplisert forskning til enkle historier som kan inspirere folk til å endre. Sakte men sikkert, skritt for skritt.

Ved Berits kjøkkenbenk i Trondheim er programleder Klaus full av spørsmål og engasjement.

- Jeg skal være folkets representant og spørsmålsstiller, prøvekanin og lekmannsfilter. Noen ganger blir Berit nemlig veldig lege og bruker mange faguttrykk og uforståelige ord. Dessuten er hun så ivrig på å få alle til å spise sunnere at hun kan ta helt av. Da må jeg være fornuftens røst i begeistringens tid. Og så tuller jeg en del når hun blir for seriøs, ler programlederen.

«Bra godt» sendes mandag til torsdag kl. 18.00 på TV 2 fra 26. februar.

Programleder Klaus Sonstad i den nye TV 2-serien «Bra godt». Foto: TV 2

Mørkets helter på Svalbard i ny dokumentarserie på TV 2 Zebra7.2.2018 10:00Pressemelding

"Kompani Spitsbergen" gir oss et unikt innblikk i det spesielle miljøet og samholdet på en av Norges tøffeste arbeidsplasser. I en ti episoders dokumentarserie får vi følge de siste gruvearbeiderne i Gruve 7 på Svalbard, den eneste norske kullgruven som fortsatt er i drift. I serien kommer vi tett på hverdagen til gruvearbeiderne, både på jobb og privat. Serien har premiere 27. februar på TV 2 Zebra.