I dag får TV 2 et helt nytt studio for nyheter og sportsnyheter

I kveld kl. 21.00 lanserer TV 2 sitt helt nye og unike nyhets- og sportsstudio fra Media City i Bergen.
Ingrid Halstensen og Sturla Dyregrov i TV 2 sitt nye studio på Media City i Bergen. Foto: Alex Iversen, TV 2.

- Dette er en dag vi har sett frem til lenge, og mange har jobbet hardt og intenst for å få på plass alt til premieren i kveld. Det spesielle er at vi har plassert redaksjonen og desken midt inni vårt nye studio. Vi ønsker en større nærhet til seerne, og i våre nyhets- og sportsflater på TV 2 og TV 2 Nyhetskanalen - vil vi nå jobbe tettere på selve nyhetsproduksjonen. Nyhetssendinger på TV har tradisjonelt foregått i et lukket og utilgjengelig studio. Nå ønsker vi å presentere sendingene der vi faktisk sitter og jobber med journalistikken vår, forteller nyhetsredaktør Karianne Solbrække i TV 2.

Det nye studio er fullt av nye tekniske løsninger, og med bevegelige og fjernstyrte kameraer på skinner.

- Det opprettholder også vårt ønske om høy grad av automasjon under produksjon. Og sammen med firmaet Electric Friends har vi fått utviklet nye kameraskinner som kan bygges ned i gulvet og laget helt nye kamerastativ. Totalt vil det være syv kameraer i studioet, hvor seks går på skinner, forteller Jens Cornelius Knudsen som er produksjonsdirektør i TV 2.

TV 2 er majoritetseier i Electric Friends og fortsetter dermed med utvikling av nye produksjonsløsninger innen TV-produksjon slik TV 2 har gjort med mange andre selskaper som blant annet Vizrt, Vimond, Mosart og Wolftech.

TV 2s interne grafikk- og programmeringsressurser har også laget en ny grafikkløsning som skal gi nyhetene og sportsnyhetene en fleksibel presentasjonsløsning.

- Nyhets- og sportssendingene våre kommer også med nye vignetter og musikk, så vi får et nytt uttrykk. Samtidig vil seerne våre kjenne igjen TV 2 i farger og innhold. Vi gleder oss til å vise det fram søndag, og håper selvsagt det blir godt mottatt. Det er seerne våre vi lever av, sier Karianne Solbrække.

For fire måneder siden hadde TV 2 sin siste nyhets- og sportssending fra de gamle studioene på Nøstet i Bergen. Søndag kl. 18.30 blir den siste sendingen TV 2 sine lokaler i Karl Johansgate i Oslo. Nå vil alle nyhets – og sportssendinger bli sendt fra Media City i Bergen frem til nye studioer også står klare i TV 2 sine nye lokaler i Diagonale i Oslo.

Bilde fra TV 2 sitt nye studio i Bergen. Foto: Alex Iversen, TV 2.
Nyhetsredaktør Karianne Solbrække i TV 2. Foto: Alex Iversen, TV 2.

02255http://www.TV2.no

Vi er TV 2

Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og kommersiell allmennkringkaster. Vi formidler, skaper og forteller historier som gjør nyheter, aktualiteter, sport og underholdning tilgjengelig for folk uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike kommersielle TV-kanaler, digitale plattformer og tjenester tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til tung journalistikk.

TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med over 6000 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.