I dag får TV 2 et helt nytt studio for nyheter og sportsnyheter

I kveld kl. 21.00 lanserer TV 2 sitt helt nye og unike nyhets- og sportsstudio fra Media City i Bergen.

Ingrid Halstensen og Sturla Dyregrov i TV 2 sitt nye studio på Media City i Bergen. Foto: Alex Iversen, TV 2.

- Dette er en dag vi har sett frem til lenge, og mange har jobbet hardt og intenst for å få på plass alt til premieren i kveld. Det spesielle er at vi har plassert redaksjonen og desken midt inni vårt nye studio. Vi ønsker en større nærhet til seerne, og i våre nyhets- og sportsflater på TV 2 og TV 2 Nyhetskanalen - vil vi nå jobbe tettere på selve nyhetsproduksjonen. Nyhetssendinger på TV har tradisjonelt foregått i et lukket og utilgjengelig studio. Nå ønsker vi å presentere sendingene der vi faktisk sitter og jobber med journalistikken vår, forteller nyhetsredaktør Karianne Solbrække i TV 2.

Det nye studio er fullt av nye tekniske løsninger, og med bevegelige og fjernstyrte kameraer på skinner.

- Det opprettholder også vårt ønske om høy grad av automasjon under produksjon. Og sammen med firmaet Electric Friends har vi fått utviklet nye kameraskinner som kan bygges ned i gulvet og laget helt nye kamerastativ. Totalt vil det være syv kameraer i studioet, hvor seks går på skinner, forteller Jens Cornelius Knudsen som er produksjonsdirektør i TV 2.

TV 2 er majoritetseier i Electric Friends og fortsetter dermed med utvikling av nye produksjonsløsninger innen TV-produksjon slik TV 2 har gjort med mange andre selskaper som blant annet Vizrt, Vimond, Mosart og Wolftech.

TV 2s interne grafikk- og programmeringsressurser har også laget en ny grafikkløsning som skal gi nyhetene og sportsnyhetene en fleksibel presentasjonsløsning.

- Nyhets- og sportssendingene våre kommer også med nye vignetter og musikk, så vi får et nytt uttrykk. Samtidig vil seerne våre kjenne igjen TV 2 i farger og innhold. Vi gleder oss til å vise det fram søndag, og håper selvsagt det blir godt mottatt. Det er seerne våre vi lever av, sier Karianne Solbrække.

For fire måneder siden hadde TV 2 sin siste nyhets- og sportssending fra de gamle studioene på Nøstet i Bergen. Søndag kl. 18.30 blir den siste sendingen TV 2 sine lokaler i Karl Johansgate i Oslo. Nå vil alle nyhets – og sportssendinger bli sendt fra Media City i Bergen frem til nye studioer også står klare i TV 2 sine nye lokaler i Diagonale i Oslo.

Bilde fra TV 2 sitt nye studio i Bergen. Foto: Alex Iversen, TV 2.
Nyhetsredaktør Karianne Solbrække i TV 2. Foto: Alex Iversen, TV 2.