Historisk rekord for TV 2 Nyhetskanalen

På det meste fulgte 436.000 seere sendingen fra det kongelige bryllupet i Storbritannia på TV 2 og TV 2 Nyhetskanalen lørdag. For TV 2 Nyhetskanalen ble det historisk rekord, med en dagsandel på hele 13,7 prosent. Forrige uke var også den sterkeste for TV 2 Nyhetskanalen noensinne.

Elin Ludvigsen, Cathrine Fossum, Siri Kleiven Strøm og Morten Sandøy ledet bryllups-sendingen på TV 2 og TV 2 Nyhetskanalen på lørdag. Foto: TV 2.

Den forrige rekorden hadde TV 2 Nyhetskanalen i 2010 i forbindelse med redningsaksjonen etter gruveulykken i Chile. Da fikk kanalen en andel på 9,8 prosent blant alle seerne.

Lørdag hadde TV 2 Nyhetskanalen syv og en halv times direktesending fra det britiske prinsebryllupet mellom prins Harry og Meghan Markle, mens to og en halv time var samsending med hovedkanalen TV 2.

Samlet fulgte 372.000 seere hovedsendingen fra 12.30 – 14.00, mens 436.000 seere fulgte sendingen på det meste (kl. 13.02).

- Vi er selvsagt veldig glade for at så mange i Norge har fulgt sendingene våre. Vi har planlagt denne dagen i lang tid, og gjort vårt aller beste. Jeg håper og tror seerne er fornøyd med dekningen vår. Så er det er ikke overraskende at flere velger TV 2 nå når NRK-journalistene er i streik. NRK sendte bryllupet uten kommentarer, så en del av bildet er åpenbart at seerne likte den redaksjonelle satsingen vår, kommenterer nyhetsredaktør Karianne Solbrække i TV 2.

TV 2 Nyhetskanalen fikk dermed en andel på 11,1 prosent i den kommersielle målgruppen 20-49 år og 13,7 prosent blant alle tv-seerne (P10-79). Dermed var TV 2 Nyhetskanalen nesten like stor som NRK1 på lørdag, mens TV 2 var landets største tv-kanal med en andel på 26,2 prosent.

I snitt så hver seer 82 minutter på TV 2 Nyhetskanalen lørdag – det er også tidenes rekord for kanalen.

Forrige uke fikk TV 2 Nyhetskanalen en samlet andel på 7,5 prosent blant alle tv-seerne som også er ny rekord. Forrige rekord er fra uke 30 i 2011.

- Det er viktig for oss å være et norsk alternativ til NRK. Vi ønsker å være en allmennkringkaster som tilbyr norsk innhold, og en viktig del av dette oppdraget er å samle seerne ved store begivenheter, sier Karianne Solbrække.

Fredag var det finale på «Norske Talenter» på TV 2. Del 1 før 21-nyhetene ble sett av 361.000 seere, mens delen etter 21-nyhetene ble sett av 584.000 seere. På det meste var det 652.000 seere som så på da Tuva Lutro ble kåret til vinner.

Sesongavslutningen på «Åsted Norge» mandag ble sett av hele 531.000 seere.

Seertall på TV 2 i helgen:

Fredag:

Norske talenter - finale:

Del 1: 361.000 seere (56,9% i P20-49 og 51,6% i P10-79)

Del 2: 584.000 seere (60,7% i P20-49 og 57,1% i P10-79)

- på det meste var det 652.000 seere som fulgte sendingen på TV 2

21-Nyhetene: 498.000 seere (52,7% i P20-49 og 58% i P10-79)

Andel TV 2: 36,8% i P20-49 og 40,4% i P10-79

Andel TV 2 Nyhetskanalen: 4,1% i P20-49 og 6,5% i P10-79

TV 2 samlet: 46,1% i P20-49 og 50,7% i P10-79

Lørdag:

Kongelig bryllup i England (12-14.30): 372.000 seere på TV 2 og TV 2 Nyhetskanalen (samsending)

- på det meste var det 436.000 som fulgte sendingen på TV 2 og TV 2 Nyhetskanalen (kl. 13.02)

21-Nyhetene: 322.000 seere (37,6% i P20-49 og 40,7% i P10-79)

God kveld Norge:265.000 seere (25,4% i P20-49 og 30,5% i P10-79)

Andel TV 2: 24,7% i P20-49 og 26,2% i P10-79

Andel TV 2 Nyhetskanalen: 11,1% i P20-49 og 13,7% i P10-79

TV 2 samlet: 39,5% i P20-49 og 43,6% i P10-79

Mandag:

Samuel og bestefar - premiere: 251.000 seere (27,9% i P20-49 og 30,1% i P10-79)

21-Nyhetene: 507.000 seere (40,5% i P20-49 og 49,8% i P10-79)

Været: 433.000 seere (38,9% i P20-49 og 43% i P10-79)

Sportsnyhetene: 401.000 seere (39% i P20-49 og 40,6% i P10-79)

Åsted Norge - sesongavslutning: 531.000 seere (46,2% i P20-49 og 52,4% i P10-79)

Andel TV 2: 21,4% i P20-49 og 24,2% i P10-79

Andel TV 2 Nyhetskanalen: 4,1% i P20-49 og 6,1% i P10-79

TV 2 samlet: 46,1% i P20-49 og 50,7% i P10-79

Nyhetsredaktør Karianne Solbrække i TV 2. Foto: Alex Iversen, TV 2.

Martine Lunde er med når Bloggerne er tilbake med en ny sesong 1. januar29.11.2018 09:59Pressemelding

Det nye året 2019 starter med en ny sesong med «Bloggerne». I den tiende sesongen av «Bloggerne» får vi bli bedre kjent med Martine Lunde. Vi får også følge Caroline Berg Eriksen, Jørgine «Funkygine» Vasstrand, Anniken «Annijor» Jørgensen, Stina Marie Bakken, Julianne «Pilotfrue» og ektemannen Ulrik Nygård. «Bloggerne» - sesong 10, får premiere 1. januar på TV 2 Livsstil og TV 2 Sumo.