Førpremiere med politikere på dokumentarserien Søsken

TV 2 har gleden av å invitere pressen til å være med på førpremieren av den sterke og unike dokumentarserien Søsken sammen med likestillingsminister Solveig Horne, barneombud Sunniva Ørstavik, Geir Lippestad og Abid Raja tirsdag 22. august kl. 17 på Frambu.

Det er Novemberfilm i samarbeid med Frambu, kompetansesenter for sjeldne diagnoser, som står for førpremieren på denne unike TV 2-serien der vi blir kjent med seks fantastiske søskenpar.

Her er omtale av første episode som har premiere på TV 2 onsdag 23. august kl. 22:

Det sies at søsken er den beste gaven foreldre kan gi sine barn, men søsken velger ikke hverandre. Hvordan er det å ha en bror eller søster som er alvorlig syk eller har andre store utfordringer i livet?

Linnea har sittet i rullestol hele livet, men for tvillingsøster Martine og lillesøster Kaisa er dette normalt. Hun er jo bare pakket inn på en annen måte. Når Linnea blir syk bare noen dager før danseforestillingen til tvillingsøsteren, blir søstrene bekymret. Kommer Linnea til å bli frisk nok til å se søsteren danse?

Lillebror Edvard tenker at det må være rart for storesøster Abelone at hun ikke kan se. Abelone har vært blind hele livet, men en ny behandling i USA kan snu livet på hodet for familien. Sannsynligheten for at Abelone får syn, er stor, men for å få operasjonen må øynene til Abelone være helt uten skader. Derfor er skuffelsen stor når de oppdager at hun har fått grå stær.

For Lara er det ikke så spesielt at storebror Sem har det sjeldne syndromet Williams syndrom. Det betyr bare at han er ekstra sosial og blir spesielt glad i mennesker. Sem har akkurat bestemt seg for å bli konfirmert, som den første i den ikke-kristne familien sin.

Mari Storstein, som er regissør, sitter selv i rullestol og vet hvordan mange av søsknene i serien har det.

De som er med i serien:

Linnea og familien hennes bor i Eidsvoll.

Abelone og familien  hennes bor i Bærum.

Sem og familien hans bor i Oslo.

Pablo og familien hans bor i Hønefoss.

Martin og familien hans bor i Drammen.

Hannah og familien hennes bor i Gjerstad.

Førpremieren blir altså på Frambu, Sandbakkveien 18, 1404 Siggerud - tirsdag 22. august kl. 17.

Gi beskjed om dere kommer innen mandag 21. august:

Ågot Caroline Nilssen
Epost: acn@tv2.no