Flere norske menn enn kvinner ser det norske kvinnelandslaget kjempe om gull i Frankrike
Andelen menn som svarer at de skal få med seg noen eller alle kampene som spilles i juni og juli er på hele 50 prosent, mens andelen kvinner som svarer det samme er 41 prosent.
- Det er svært gledelig å se at nærmere halvparten av befolkningen får med seg kamper fra Frankrike. Dette er en positiv utvikling og interessen er absolutt på vei opp. Samtidig er det litt overraskende at det ikke er enda flere kvinner som skal sette seg foran TV-en for å heie på de norske damene. Det kan absolutt anbefales etter at Norge har vært i ilden to ganger allerede, sier Ingjerd Vestengen, kjededirektør for Coop Prix.
Undersøkelsen viser at det er en større interesse for VM-sluttspillet enn det er for den hjemlige serien. Blant annet er det langt flere norske kvinner som følger med på kvinnelandslaget i VM enn kamper fra Toppserien. Men Vestengen håper at et godt VM for de norske damene vil spille positivt inn på interessen for kvinnefotball som helhet.
- Det er klart at det er litt nedslående når kun 13 prosent av respondentene vet hvem som vant Toppserien i fjor, og at det kun er Ada Hegerberg som har stor kjennskap blant befolkningen. Men vi får heller fokusere på de positive trendene og glede oss over at svært mange nordmenn vil benke seg foran TV-en når jentene nå skal ut med flagget på brystet. Dette vil helt sikkert også bidra til økt interesse for kampene i Toppserien.
Det norske landslaget er i gruppe med vertsnasjon Frankrike, Nigeria og Sør-Korea. Etter en komfortabel seier i åpningen mot Nigeria og et knepent tap mot Frankrike avsluttes gruppespillet med kamp mot Sør-Korea i kveld. Med seier i den kampen vil det etter all sannsynlighet vente et spennende sluttspill for de norske damene.
Mediene og næringslivet har en avgjørende rolle
Nå som det norske kvinnelandslaget er i VM ser man et større oppsving i medienes dekning. Men i hverdagen er det de norske herrene og Eliteserien som får den meste av oppmerksomheten i landets medier. Dette gjelder også de økonomiske forholdene som har en direkte innvirkning på treningsmengde og utvikling. Her mener Toppserie-sponsor Coop Prix at både norske selskaper og medier bør bidra til et felles løft.
- Jeg vil rose mediene for å levere bred og profesjonell dekning av VM i Frankrike. Du kan knapt lese en nettavis uten å møtes av flere toppsaker om mesterskapet. Men dette engasjementet må strekke seg videre etter at finalen er spilt. Den store interessen for kvinnelandslaget vårt viser at potensialet i kvinnefotballen er stort, men det krever at dekningen er på plass. Her kan vi dra lærdom fra Eliteserien, sier Vestengen.
Med sponsormidler fra blant annet Coop Prix kan norske spillere i Toppserien nå ta seg en betalt fridag fra annet arbeid for å kun fokusere på fotballen. Med flere sponsorer til kvinnefotballen vil denne andelen kunne øke i årene som kommer og slå positivt ut på kvalitet og nivå.
- Skal man få løftet nivået på Toppserien til verdenstoppen er det avgjørende at våre beste spillere kan ha fotball som fulltidsjobb. Dette må være ambisjonen for oss i Norge. Men en slik satsning krever større økonomiske midler for klubbene. Derfor vil vi oppfordre andre norske selskaper om å gå aktivt inn i kvinnefotballen. Vi gleder oss til å heie jentene videre frem i VM og bidra til å få et stadig større engasjement rundt kvinnefotballen i Norge, avslutter Vestengen.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom