Flaskepanten redder liv: Coops kunder bidrar til et klasefritt Bosnia-Hercegovina

Tomflasker fra Coop-kunder skal bidra til at Bosnia-Hercegovina blir fritt for klasebomber i løpet av 2020. Arbeidet skal utføres av Norsk Folkehjelp, som nå får én million kroner årlig fra Coop Solidaritetsfond til dette arbeidet.
f.v. Lisbeth Bull Huseby, styreleder Coop Solidaritetsfond, Henriette Killi Westhrin, generalsekretær i Norsk Folkehjelp og Geir Inge Stokke, konsernsjef Coop Norge SA. Foto: Espen Solli.

Pantepengene som doneres av Coops kunder gjennom omtankeknappen, går til Coop Solidaritetsfond. Fondet har siden 2006 samarbeidet med Norsk Folkehjelp på ulike prosjekter verden over, og i 2018 starter samarbeidet for et Bosnia-Hercegovina fritt for klasebomber.

Utvidet samarbeid
Mer enn 20 år etter krigen i Bosnia-Hercegovina finnes det fremdeles klasebomber over store deler av landet. Norsk Folkehjelp er blant verdens ledende organisasjoner på humanitær mine- og eksplosivrydding og har siden 2010 fått støtte fra Coop Solidaritetsfond i arbeidet.

Styret i Coop Solidaritetsfond har nå vedtatt å utvide samarbeidet med Norsk Folkehjelp.

-Vi har inngått en treårig avtale, der Coop Solidaritetsfond gir Norsk Folkehjelp én million kroner i året til arbeidet for et Bosnia-Herzegovina fritt for klasebomber i løpet av år 2020, sier Lisbeth Bull Huseby, styreleder Coop Solidaritetsfond.

En viktig medspiller for å nå målet om et klasebombefritt Bosnia-Hercegovina, er hundene som utdannes ved Norsk Folkehjelps treningssenter i Sarajevo. Noen hunder blir spesialisert på miner, mens andre hunder spesialiseres på andre typer eksplosiver.

-Minehundene jobber mye raskere enn mennesker, og én minehund kan i løpet av en dag utføre den samme jobben som 20 mennesker med metalldetektor i arbeidet, forteller Henriette Killi Westhrin, generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

Giverglede hos Coops kunder
En av måtene Coop Solidaritetsfond samler inn penger til Norsk Folkehjelp på, er gjennom Coops panteautomater. Når man panter flasker i Coops butikker, får man valget mellom en standard pantelapp eller å gi pengene til Coop Solidaritetsfond.

-Kundene våre som trykker på omtankeknappen på panteautomaten er med på å redde liv. Hittil i år har kundene våre donert nærmere tre millioner kroner, sier Bull Huseby.

Fakta: Coop Solidaritetsfond

• Coop Solidaritetsfond er et fond for hjelp til selvhjelp i utviklingsland, og har som formål å samle inn og forvalte økonomiske midler som skal brukes til tiltak i utviklingsområder.

• Coop Solidaritetsfond kan ikke og skal ikke drive eget bistandsarbeid, men baserer seg på at arbeidet gjennomføres av solide og trygge bistandsorganisasjoner.

• Siden 2010 har Coop Solidaritetsfond støttet Norsk Folkehjelps mineryddingsarbeid.

Fakta: Klasebomber i Bosnia-Herzegovina

• Hvor stor del av landet er kontaminert av klasebomber?
    Den gjenstående kontamineringen når det gjelder klasebomber er på 3,5 km2

• Hvor mange berøres av dette?
    Klasebomber i Bosnia-Hercegovina har en direkte effekt på 60 lokalsamfunn og 54 000 mennesker

• Hvor mange skadde/omkomne i året?
    6 personer ble drept og 6 personer ble skadet av landminer, klasebomber og andre eksplosiver i 2016

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.

Følg pressemeldinger fra Coop Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Coop Norge