Espen E. Wiik ansatt som Chief Operating Officer (COO) i Møller Bil

Espen E. Wiik (46) er ansatt i en nyopprettet stilling som COO i Møller Bil. Møller Bil er en av Nord-Europas største forhandlerkjeder med 68 bilforhandlere og om lag 3500 medarbeidere i Norge, Sverige, Latvia, Litauen og Estland.
Espen E. Wiik (46) er ansatt i en nyopprettet stilling som COO i Møller Bil.

"For å sikre at vi har nok omstillingskraft til å utnytte vekstmulighetene på Servicemarkedet (inklusiv bilskade) og forme fremtidens anleggsstruktur, samler vi fellesfunksjonene knyttet til Servicemarkedet, bilskade og bilanlegg/eiendom. Espen E. Wiik vil i rollen som COO ha ansvar for den nye fellesfunksjonen og være en del av ledergruppen i Møller Bil," sier administrerende direktør Petter Hellman i Møller Bil.

Espen E. Wiik har en Master i Industrial Engineering fra Zürich og har jobbet som konsulent i A.T. Kearney i syv år. De første fem årene var han basert i Düsseldorf og han har jobbet med flere aktører i bilindustrien. De siste 12 årene har han hatt flere sentrale lederroller i Orkla.

"Espen E. Wiik har skapt imponerende resultater og har bred ledererfaring fra fellesfunksjoner i Orkla knyttet til effektivisering og re-design av fabrikker, oppkjøp og integrasjon av selskaper, eiendomsutvikling og investeringer i nye vekstinitiativ. Espen E. Wiik vil være en aktiv bidragsyter i utarbeidelse av fremtidig strategi for Møller Bil i en bransje i stor omstilling, og ha hovedansvar for forretningsutvikling knyttet til fremtidens servicemarked og anleggsstruktur," sier Petter Hellman.

"Jeg gleder meg til å komme i gang og bli en del av Møller-teamet. Møller Mobility Group satser offensivt i en bransje i endring og Møller Bil har en sterk posisjon i sine markeder. Jeg ser frem til å bidra til at vi både utnytter mulighetene på servicemarkedet og former fremtiden sammen med en solid organisasjon," sier Espen Wiik.

Med denne endringen vil Møller Bil ha to fellesfunksjoner som skal støtte regionene og ha ansvar for forretningsutvikling innenfor respektive områder. Tore Nilsen Breen ble i juni 2017 ansatt som kommersiell direktør for nye- og brukte biler og leder den andre fellesfunksjonen i Møller Bil.

Espen E. Wiik starter i rollen senest 1. juni 2019.

Espen E. Wiik (46) er ansatt i en nyopprettet stilling som COO i Møller Bil.