Møller Bil kjøper tre Porsche-forhandlere av Autozentrum Holding

Møller Bil styrker sin posisjon i Norge ved å inngå avtale om oppkjøp av tre Porsche-forhandlere fra Autozentrum Holding. Overtakelsen markerer en betydelig milepæl for Møller Bil og Møller Mobility Group, og signaliserer deres ambisjon om betydelig tilstedeværelse i sport- og luksusbilsegmentet i Norge.

Porsche Center Oslo
Porsche Center Oslo Auto Zentrum Holding

Tre forhandlere inngår i avtalen
Avtalen innebærer at Møller Bil overtar driften av Porsche Center Asker & Bærum, Porsche Center Oslo og Porsche Center Gardermoen. Dette er sentrale posisjoner i Stor-Oslo og representerer en spennende mulighet for Møller Bil til å utvide kundetilbudet i regionen. Møller Bil eier og drifter fra før to Porsche-forhandlere i Sverige.

-Vi har stor tro på Porsche som merke og oppkjøpet styrker vår posisjon i Stor-Oslo, sier konsernsjef Petter Hellman i Møller Mobility Group. Han understreker betydningen av samarbeidet og de tette relasjonene til merkene i Volkswagen-konsernet, og ser frem til å komme i gang med Porsche også i Norge.

-Dette er et veldig spennende oppkjøp og vi ser et stort potensial i Porsches merkevare og modellprogram, som har en helt spesiell posisjon i Norge. Vi er imponert av hva dagens eiere har fått til sammen med forhandlerne, og gleder oss til å være med på reisen videre. Møller Bil skal bygge videre på det gode arbeidet som er gjort, og samtidig tilføre kompetanse der vi er komplementære, sier administrerende direktør Håvard Andersen i Møller Bil, og legger til: - Dette gir oss muligheten til å utforske nye målgrupper og videreutvikle virksomheten i et nytt segment – og ikke minst bidra til å skape  flere fantastiske opplevelser for nye og eksisterende kunder.

Fra Porsche Norges perspektiv ser de frem til å samarbeide med Møller Bil og Møller Mobility Group, og dra nytte av deres store og profesjonelle organisasjon. -Vi ser frem til å fortsette dialogen med Møller Bil og Møller Mobility Group i tiden som kommer, og vi ser positivt på mulighetene vi nå skal gå videre med å drøfte sammen med Møller og vårt veletablerte forhandlernettverk, uttaler Michael Hiller, administrerende direktør i Porsche Norge.

Tett dialog og ivaretakelse av ansatte i overgangsfasen
Møller Bil vil overta aksjene og ta ansvar for driften av forhandlerne i løpet av sommeren. I gjennomføringen vil Møller Bil legge vekt på å ivareta de om lag 100 ansatte på best mulig måte, og vil se på fremtidig organisering i tett dialog med lokal ledelse.

-Våre ansatte skal vite at de blir godt tatt vare på når en profesjonell aktør som Møller Bil overtar arbeidsplassen deres. Dialogen med Møller har vært konstruktiv hele veien, og vi er trygge på at dette skal fortsette å være gode steder å jobbe også fremover, sier Hans Henrik Riddervold, styreformann i Autozentrum Holding.

___
Melding til Konkurransetilsynet er oversendt 17. april.

___

Kontaktpersoner for mediehenvendelser: