Offensive i møte med tøft nybilmarked

Norges største bilimportør forventer et nybilmarked på så lite som 100.000 personbiler, og et varebilmarked på 25.000 kjøretøy, i 2024.

Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS

Samtidig flagger Harald A. Møller ambisjoner om at et fullelektrisk Volkswagen personbil skal ta opp kampen om å igjen bli Norges største merke.

- Volkswagen personbil skal være i front når nybilmarkedet elektrifiseres. Fra nyttår skal vi utelukkende selge elektriske personbiler, og med et enda mer folkelig modellutvalg skal vi bidra til å drive frem teknologiskiftet, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør for Harald A. Møller AS.

Under Harald A. Møllers årlige førjulsarrangement for journalister oppsummerte bilimportøren et krevende 2023, og varslet samtidig forventninger om at også det kommende året blir tøft i nybilmarkedet.

Forventninger både for varebil- og personbilmarkedet var på agendaen, i tillegg til samtaler om bilpolitikk og veien frem til å nå målet om et fullelektrisk personbilmarked.

- Vi forventer en elbilandel på over 90 prosent i nybilmarkedet i 2024, og det innebærer at det gjenstår mye arbeid før 2025-målet er nådd. Men vi har troen, og den ble noe styrket av et statsbudsjett som styrket konkurransekraften til elbilene, sier Hekneby.

I varebilmarkedet tror Harald A. Møller på et totalmarked på 25.000 biler, og en elbilandel på over 40 prosent i 2024.

Nytt elbilmål – 80 prosent i 2035

Under fjorårets pressearrangement lanserte Harald A. Møller og Menon Economics beregninger som kan danne grunnlaget for et nytt elbilmål, for å ta over etter 2025-målet. Rapporten deres peker på at bilavgiftene i stor grad påvirker hvor raskt den norske personbilparken kan elektrifiseres. Om avgiftspolitikken også fremover stimulerer markedet til å velge elektrisk, kan man nå en elbilandel på 80 prosent i 2035.

- Nå som de ladbare hybridene er mindre aktuelle, er neste oppgave å legge bedre til rette for at aktører innen bilutleie og bildeling i større grad kan velge elbiler. Dette blir viktig for å nå 2025-målet, og jo færre fossile biler som settes på veien frem til det, jo bedre er vi i rute for å nå 2035-målet, sier Hekneby.

Fossilstopp fra nyttår for Volkswagen personbil

Harald A. Møller er importør av personbilmerkene Volkswagen, Audi, ŠKODA, SEAT og CUPRA, som alle har rullet ut offensive elbilsatsinger de siste årene. I tillegg importerer de Volkswagen Nyttekjøretøy, som også er pådriver for elektrifisering blant nyttekjøretøyene med ID. Buzz Cargo og snart også en fullelektrisk utgave av Transporter.

Allerede fra nyttår skal Volkswagen personbil utelukkende tilby fullelektriske modeller i sin nybilportefølje. Nylig lanserte merket flere modellvarianter som gir større utvalg, billigere innstegsmodeller og dessuten godt utstyrte varianter som forventes å treffe det norske markedet godt.

- Dette legger til rette for at vi igjen kan ta opp kampen om å være landets største personbilmerke, noe vi alltid har ambisjoner om. Dermed er vi også en enda sterkere pådriver for det grønne skiftet i bransjen vår, sier Hekneby.