Erna besøkte «Petter uteligger»-gjengen

Statsminister Erna Solberg var blant gjestene da TV 2-programmet «Petter uteligger: En ny sjanse» markerte sin premiere onsdag kveld.
PETTER UTELIGGER-PREMIERE: Anniken, Theresa, Gro, John Martin, Sondre, Richard, Christer og Petter Nyquist fra «Petter uteligger: En ny sjanse» sammen med statsminister Erna Solberg. Foto: Espen Solli/TV 2

I TV 2-serien «Petter uteligger: En ny sjanse», som hadde premiere onsdag kveld, følger vi sju rusavhengige mennesker med et sterkt ønske om endring i livene sine.  Sammen med Petter Nyquist og Stiftelsen Erlik skal de lære seg å bli baristaer og bygge og drive kaffebaren =Kaffe - Norges første kaffebar der alle bak disken er rekruttert fra rusmiljøet.

Statsministeren talte til forsamlingen, som foruten Petter «uteligger» Nyquist og resten av gjengen vi møter i tv-serien, blant annet besto av representanter for både Stiftelsen Erlik, TV 2-ledelsen og produksjonsselskapet Teddy TV. Regjeringen var i tillegg representert ved kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

Solberg takket hver enkelt for bidraget til =Kaffe og Petter uteligger, og snakket om regjeringens inkluderingsdugnad, at arbeidslivet må bli flinkere til å trekke folk inn og at det å jobbe har en betydning for mennesker – langt utover det å motta lønn.

Hun trakk videre frem gjengen fra tv-serien som inspirasjonskilder for en slik dugnad, og mente at de viser vei. Statsministeren fremhevet også tittelen på den nye programserien - «En ny sjanse» - som viktig i så måte.

Olav T. Sandnes, administrerende direktør og sjefredaktør i TV 2, var også til stede for å takke Petter og gjengen.

- Ruspolitikken i Norge er endelig i forandring. Politikere og kongelige har engasjert seg. Medie-Norge og befolkningen behandler dette temaet med en helt annen varsomhet, innsikt og kunnskap enn for bare få år siden. Erna er her i dag - det sier mye om hennes genuine engasjement. Også sier det mye om dere, sa Sandnes.

TV 2-sjefen rettet en spesiell takk til Petter Nyquist.

- Jeg tror ikke vi hadde hatt denne økte forståelsen, dersom vi ikke, gjennom deg, fikk kjenne det på kroppen, da du i 2014 brukte 52 dager på et helt spesielt prosjekt. Jeg vet at engasjementet ditt strekker seg langt ut over det noen kan forvente av deg. Det som var et prosjekt ble en livsstil, en stiftelse og for veldig mange en mulighet til et bedre liv.  I TV 2 er vi veldig stolte av vårt beskjedne bidrag til alt du har fått til. Men kraften i dette er deg, og alle dere vi har blitt kjent med gjennom Petter, sa Olav T. Sandnes.

«Petter uteligger: En ny sjanse» sendes på TV 2 onsdager kl. 21.40.

Håvard SolemPR- og medierådgiver

Pressekontakt for Petter uteligger, Roeng, Århundrets stemme, Idol, Gullruten, Amanda

Tel:934 35 922hvl@tv2.no

PÅ PREMIERE: Petter Nyquist sammen med statsminister Erna Solberg og TV 2-sjef Olav T. Sandnes. Foto: Espen Solli/TV 2