Endelig er de norske jordbærene her

Coop har fått inn de første kurvene med norske jordbær samtidig som hetebølgen fortsetter over store deler av landet.

Butikksjef ved Extra Stryn, Sylwia Gorke, viser frem sommerens første kurver med norske jordbær. Foto: Coop.

- De første butikkene har fått inn norske jordbær, og fra neste uke forventer vi stort volum og mye jordbær over store deler av landet, sier Atle Olsen, kategorisjef for frukt og grønt i Coop.

For mange nordmenn blir det ikke ordentlig sommer før de norske jordbærene er i butikk, og Coop forventer å selge 1 400 tonn med jordbær i løpet av sommeren.

- Det har vært varmt vær lenge nå, og dette fører til at jordbærsesongen blir mer intensiv med rask modning av jordbærene. Hovedjordbærsortene Coop har i butikkene tåler heldigvis varmen bra, og det er smakfulle jordbær som nå rulles ut i butikk, sier Olsen.

Butikksjef Sylwia Gorke i Extra Stryn fikk i dag de første leveransene av norske jordbær.

- Dette har vi gledet oss til. Vi vet at kundene våre, som er de som eier Coop, elsker norske jordbær. Du finner ikke bedre smak enn hos de norske bærene, sier Gorke.

Situasjonen rundt Rognaldsen bakeri31.10.2018 19:49Aktuelt

Fredag 19. oktober ble Rognaldsen bakeri på Lindås stengt av Mattilsynet, før samme tilsyn gjenåpnet deler av bakeriet søndag 21. oktober. Bakeriet er deleid av Coop Norge Industri SA og har levert bakervarer til butikker i Bergen og omegn. Det som er avdekket er graverende og fullstendig uakseptabelt, og Coop Norge SA er svært rystet over Mattilsynet funn. Coop Norge beordret derfor bakeriet stengt med umiddelbar virkning da vi mottok rapporten fra tilsynet.