Einar Tørnquist leder "Gullfisken" 2017

Lørdag 3. februar skal den gjeve gullfisken for årets beste reklamefilm deles ut, og 12 sølvfisker kjemper om prisen.

Gullfisken sendes på TV 2 lørdag 3. februar kl. 22.15, direkte fra Christiania Teater.

Tolv reklamefilmer, hver av dem kåret til månedens sølvfisk av en jury i 2017, konkurrer om å bli årets gullfisk. Det er TV-seerne som stemmer fram sin favoritt under direktesendingen, og vinnerfilmen får den ettertraktede gullfisk-tittelen. Sendingen ledes av Einar Tørnquist.

- Jeg pleier ofte å skryte av at reklame ikke påvirker meg, men så får jeg høre at det er pølsefest på Narvesen og Clas Ohlson har en lue med LED-lys i panna, og plutselig står jeg der og spiser opplyst pølse på natta. Så det funker jo. Det fortjener jo bransjen skryt for, sier Tørnquist.

Her er de nominerte reklamefilmene for 2017:

Januar – ”Spis orda dine”, Anorak for MatPrat

Februar – ”Ellen Blixen” – Anorak for Rikstoto

Mars – ”Kvinnen i mitt liv” – TRY for Opplysningen 1881

April – ”Natta pappa” – Kitchen for Byggmakker

Mai – ”Vampyr på visning” – TRY for DNB

Juni – ”Gorilla” – POL for DNB VIPPS

Juli – ”Rotete datter” – TRY for Talkmore

August – ”Slappfisk” – POL for DNB Vipps

September – ”Hard knock life” – TRY for Tine Melk

Oktober – ”Den store gråten” – TRY FOR DNB

November – ”Fjøsnissen” – TRY for Tine

Desember – ”Glade jul” – TRY for DNB

De 12 nominerte sølvfiskene finner du på www.tv2.no, og det er mulig å stemme allerede nå.

Når reklamebransjens gjeveste pris deles ut lørdag 3. februar, blir det tradisjonen tro reklameparodier, artister og underholdning.