Du kan alltid tæppe med kortet – men de fleste tror grensen er på 200 kroner

I løpet av 2019 har bankene byttet ut alle tradisjonelle kort med kort som har innebygget kontaktløs funksjon. I tillegg må alle butikker ha aktivert muligheten for at du skal kunne tæppe med kortet ditt. Når også beløpsgrensen økes fra 200 til 400 kroner, slipper du å taste PIN-kode så ofte som før. Tæpping med kort blir nå sannsynligvis mer vanlig enn å sette kortet inn i terminalen og taste PIN-kode.

Du kan alltid tæppe
Så lenge du har et bankkort med kontaktløs funksjon, og butikken har aktivert terminalen for kontaktløs betaling, er det i utgangspunktet ingen grenser for å tæppe med kortet.

− Du kan alltid tæppe med ditt BankAxept-kort uavhengig av beløp. For beløp over 400 kroner, og ved jevne mellomrom må du taste PIN-koden din. Dette betyr at du egentlig ikke trenger å tenke på beløpsgrenser når du betaler kontaktløst, sier kommunikasjonssjef i Vipps AS, Hanne Kjærnes.

Bidrar til redusert «skulderkikking»
I Danmark er andelen kontaktløs betaling over 50 prosent. Erfaringen derfra viser at svindelen går ned fordi tæpping med kortet eliminerer sjansen for at noen kan stjele PIN-koden ved å se hva du taster.

Fakta:

-        65 % av alle bankkort med BankAxept er nå kontaktløse

-        8 % av alle kortkjøp er nå kontaktløse

-        60 % av alle kjøp med kort fysisk i butikk er under 200 kroner

-        Over 80 % av alle kjøp med kort fysisk i butikk er under 400 kroner.

-        Verdien av et gjennomsnittlig kortkjøp i butikk er på 320 kroner.

-        Erfaringer både i Norge og i utlandet viser at det ikke er mer svindel på kontaktløse kort.