Dokumentarserien «Alle i arbeid» - gjorde Arbeids- og sosialministeren rørt

- Olav, som er deltager i TV 2 serien «Alle i arbeid» er et eksempel på en av de store utfordringene vi står overfor i Norge i dag. Inkludering i arbeidslivet er et viktig satsningsområde fremover for oss. For mange diagnosegrupper vil det å ha en jobb, være den beste medisin, sier Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie.
Deltagerne i «Alle i arbeid». Foto: Espen Solli/TV 2

Sammen med deltager Olav Helland i dokumentarserien «Alle i arbeid», som har premiere på TV 2 i kveld, var Anniken Hauglie gjest i «God morgen Norge» i dag for å snakke om et inkluderende arbeidsliv.

- Jeg ble rørt av å se Olav sin episode av serien. Han har jo en kompentanse og kvalifikasjoner som burde vært etterspurt mange steder, sier Hauglie til «God morgen Norge.

I serien «Alle i arbeid» følger vi 12 unge mennesker med ulike nevrobiologiske diagnoser som Asperger og Tourettes syndrom. Alle har det samme brennende ønske; De vil bidra i samfunnet og få en jobb hvor de kan bruke evnene sine.

- Det å komme seg ut, være i aktivitet, bidra med det en kan og få bruke evnene sine – dette er den beste medisinen av alt. Min oppfordring til arbeidsgivere er å være med på dugnaden, åpne opp dører og gi folk en sjanse. Så må vi stille opp med viktige verktøy for å hjelpe arbeidsgiverne.

- Min erfaring når jeg møter arbeidsgivere som har gitt folk en sjanse, er at de sitter igjen med positive erfaringer. De får inn personer som er utrolig dedikert, som er veldig motivert og hvor sykefraværet ofte er veldig lavt, sier Hauglie til «God morgen Norge.»

For TV 2 er inkluderende arbeidsliv et viktig tema og sette fokus på.

- I TV 2 skal vi se ting fra en annen side. «Alle i arbeid» er en viktig serie og i kjernen av vårt oppdrag. Historiene TV 2 forteller skal være på lag med vanlige folk, med seerne våre. Med mye alvor og stor varme følger vi her en gjeng som alle har lyst til å bidra til samfunnet og få seg en helt vanlig jobb. Jeg håper serien blir et bidrag i debatten om hvordan vi vil ha det i landet vårt, og fører til at flere stopper opp og reflekterer over hva slags arbeidsliv vi har, ønsker og hva vi selv kan bidra til, sier Olav T. Sandnes, sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2.

Deltager OIav Helland fikk diagnosen Asperger som 10 åring.

- Den viktigst grunnen for å komme meg ut i arbeidslivet er for å føle at jeg er med å bidra til samfunnet. Jeg har ikke lyst til å være en byrde. Jeg vil at verden skal være et litt bedre sted fordi jeg er her - og ikke det motsatte, sier Olav Helland.

Gjennom seks episoder følger vi deltagerne på deres reise mot arbeidslivet - en reise med både opp- og nedturer.  En gruppe eksperter er hjelpere på veien for å gi råd, finne deltagernes sterke sider og hjelpe til å finne ut hvilket yrke som kan passe for hver av dem.

Ekspertene som bidrar i serien er:

Helene Tronstad Moe
Helene Tronstad Moe er førsteamanuensis ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Høyskolen Kristiania. Tronstad Moe forsker og underviser innen temaer som rekruttering, lederutvikling og viljestyrke. Tronstad Moe jobber i tillegg som jobbekspert i Aftenposten.

Jan-Ole Hesselberg
Profesjonsstudiet i psykologi, NTNU. Spesialisering, klinisk voksenpsykologi.Ledende fagsjef i ExstraStiftelsen.

Kjell Tore Hovik
Spesialist i klinisk nevropsykologi, Phd i nevro-utviklingsforstyrrelser. Jobber ved avdeling for Akuttpsykiatri og psykosebehandling, Sanderud, Sykehuset Innlandet. Ble nylig nominert til årets Phd. Sjefsredaktør i fagtidskriftet Nevropsykologi

Lise Wennberg
Utdanning innen NLP Coaching, samt sertifisering i Wie og MI (Motiverende Intervju)Har jobbet som karriereveileder i ca fem år totalt (Norsk Bedriftsrådgivning AS og Din Utvikling AS)

Merete Glenne Øie
Cand psychol UiO, spesialist i klinisk nevropsykologi NPF, professor i klinisk psykologi UiO. Jobber i dag: Universitetet i Oslo, Psykologisk institutt og Forskningsrådgiver Sykehuset Innlandet. Har særkompetanse på ADHD, har forsket på det, undervist om det og utredet personer med det i 25 år.

Per Normann Andersen
Spesial pedagog og doktorgrad i psykologi. Førsteamanuensis ved Høgskolen i Innlandet. Har 20 års erfaring fra barne-og ungdomspsykiatri og seks års erfaring fra forskning på høyt- fungerende autisme (Aspergers syndrom) og eksekutive funksjoner.

Unn Grethe BergePR- og medierådgiver

Pressekontakt for På tur med Dag Otto, Jakten på kjærligheten, Huskestue, Senkveld med Helene og Stian.

Tel:924 03 867ugb@tv2.no

Deltagerne i «Alle i arbeid». Foto: Espen Solli/TV 2
Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie og deltager Olav Helland. Foto: Unn Grethe Berge/TV 2.
DELTAGER: 22 år gamle Silje fikk diagnosen Asperger syndrom som åtteåring. Hun er akkurat ferdig med videregående skole og ønsker seg jobberfaring før hun søker seg til videre studier. Foto: TV 2
DELTAGER:
DELTAGER: René drømmer om å jobbe et sted hvor han kan hjelpe andre mennesker. Han har diagnosen Tourettes syndrom og ADHD. Foto: TV 2
DELTAGER: Therese fikk diagnosen Asperger syndrom da hun var sju år. Hun har utdannet seg innen animasjon og håper å på å få jobb. Foto: TV 2
DELTAGER: Olav har Asperger syndrom og drømmer om å komme seg i jobb igjen. Han var tidligere  folkehøyskolelærer for en linje med dataspill Foto: TV 2
DELTAGER: Olav har Asperger syndrom og drømmer om å komme seg i jobb igjen. Han var tidligere folkehøyskolelærer for en linje med dataspill Foto: TV 2
DELTAGER:
DELTAGER: Peter har diagnosen Asperger syndrom men i motsetning til de fleste med diagnosen er han veldig utadvendt og sosial Han ønsker å bidra i samfunnet og få seg en jobb. Foto: TV 2
DELTAGER: Henrik som har Asperger syndrom har tilsammen studert seks år ved Universitetet i Ås, men har aldri klart å fullføre studiene.Han drømmer om en jobb innenfor geomatikkfeltet, men er det mulig uten en fullført Bachelorgrad? Foto. Tv 2
DELTAGER: Harald fikk ikke diagnosen Tourettes syndrom før han var 23 år gammel. I dag er han ung ufør, men ønsker å jobbe for å få en bedre økonomi til å forsørge familien sin. Foto: TV 2
DELTAGER: Aron, som har Asperger syndrom,  gikk ut som en av de to beste i landet på bestått prøve da han tok fagbrevet i IKT Service. Likevel bor han fortsatt på gutterommet i Askim.
Han har søkt flere hundre jobber. Foto. TV 2
DELTAGER: Aron, som har Asperger syndrom, gikk ut som en av de to beste i landet på bestått prøve da han tok fagbrevet i IKT Service. Likevel bor han fortsatt på gutterommet i Askim. Han har søkt flere hundre jobber. Foto. TV 2
DELTAGER: Eivind har barneautisme, en diagnose kun en av 1000 barn får. Eivind er ferdig med IKT service på videregående, men ønsker seg en lærlingeplass for å kunne fullføre utdannelsen. Men det har vist seg å være vanskelig å finne for Eivind. Foto: TV 2
DELTAGER: Jonas fikk diagnosen Asperger syndrom som 16-åring, men allerede som barn drømte han om å jobbe musikk eller media. Foto: TV 2