Egmont Publishing

Den forsvunne diamanten har solgt en million spill i Norge!

Del

Den forsvunne diamanten har nå solgt en million spill i Norge og det selges fremdeles 30.000 spill i året. – Det er tydelig at spillet engasjerer på tvers av generasjonene, sier produktsjef og spill-ekspert Annette Arnesen i Egmont Kids Media.

– Hemmeligheten bak dette spillets store suksess er at det engasjerer alt fra en liten pode til bestemor i familien. Det er et klassisk familiespill som alle har glede av å spille, sier Arnesen. 

Oppfunnet i Finland
Den forsvunne diamanten ble oppfunnet av den finske spilldesigneren og reklamemannen Kari Mannerla i 1951. Utgangspunktet var historien om verdens største diamant, «Afrikas stjerne», og et gammelt kart over Afrika. 

Mannerla fant de mest eksotiske steder og tegnet fremkomstruter både til lands og til vanns. samt gjennom lufta - over hele det afrikanske kontinentet - og dermed lå spillebrettet klart. 

– Det som skilte Den forsvunne diamanten fra andre spill var at spillerne selv bestemte hvilken vei de skulle flytte brikken, forteller Arnesen. 

Underholder alle
I tillegg skulle spillebrikkene blandes før hver runde og plasseres tilfeldig utover feltene. Dermed kunne spillerne aldri vite hva som skjulte seg under brikken de landet på, og det er ikke minst dette som gjør spillet like spennende for store og små den dag i dag! 

– At vi til nå har solgt en million Diamanten-spill er utrolig gøy, sier direktør Kjell Frostrud Johnsen i Egmont, og ikke minst at et analogt brettspill holder seg så godt i konkurransen med data-, mobil- og nettspill. Frostrud Johnsen tror suksessen til spillet skyldes at det bringer hele familien til sammen, i tillegg til at det er underholdende og engasjerende.

– Når en ellevill yngstemann helt fortjent går av med seieren etter en hektisk diamantjakt i Afrika, da har man fått en velfortjent pause i hverdagen, sier Frostrud Johnsen. 

Det er ikke bare i Norge dette spillet er så populært. Det er oversatt til hele 16 språk og hjemlandet Finland har salget rundet to millioner.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Egmont Publishing

Egmont Publishing
Egmont Publishing
Nydalsveien 12
0441 Oslo

+47 22 77 20 00http://www.egmont.no

Egmont Publishing er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Egmont Publishing er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Følg saker fra Egmont Publishing

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Egmont Publishing på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Egmont Publishing

Vinnerne av Egmonts tegneseriekonkurranse er ....19.3.2019 08:39:45 CETPressemelding

– Selv om semifinaleheatet inneholdt hele 15 serier, så visste vi nok før den siste avstemningen hvem som kom til å stikke av med seieren. Det ville vært bortimot straffbart å ikke la Elise Syvertsen og hennes poetiske, men såre oppvekstskildring «Spike» vinne, sier redaksjonssjef Tormod Løkling. Dermed gikk førsteplassen til nettopp Elise Syvertsen som med sitt bidrag «Spike» tildeles hele 50 000 kroner!

Egmont omstiller medievirksomheten og leverer rekordomsetning og resultatfremgang15.3.2019 08:45:34 CETPressemelding

2018 var et godt år for mediekonsernet Egmont, med rekordomsetning og resultatfremgang. Millioner av mediebrukere fikk presentert en rekke gode filmer, nyheter som satte dagsorden, magasiner av høy kvalitet, bestselgerbøker og toppunderholdning på tv. E-handel og dataspill bidro til markant vekst. Som stiftelse reinvesterer Egmont overskuddet sitt i medievirksomheten, og konsernet delte ut 123 millioner NOK for å hjelpe barn, unge og filmtalenter.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom