Coop rydder Norge for plast

Plastforsøpling er verdens raskest voksende miljøproblem. Coop inviterer nå sine ansatte, kunder og medeiere med på ryddeaksjonen «Coop rydder Norge».
Coop rydder Norge: Knut Lutnæs, miljøsjef i Coop Norge, og Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge, er med på den landsdekkende ryddeaksjonen. Foto: John T. Pedersen

– Forsøpling angår oss alle, og vi i Coop vil ta vår del av ansvaret. Sammen med kundene, som også er våre eiere, skal vi nå bidra i arbeidet med å rydde Norge for marin forsøpling, sier Knut Lutnæs, miljøsjef i Coop Norge.

«Coop rydder Norge» vil engasjere kunder, medeiere, Coop-ansatte og støttespillere til å organisere og delta i ryddeaksjoner over hele landet. Aksjonen blir arrangert i nært samarbeid med organisasjonen Hold Norge Rent og deres strandryddeaksjon første uken i mai.

Fra 30. april til 5. mai vil lokale Coop-butikker over hele Norge dele ut gratis ryddekit med hansker og sekker. Samtidig blir det satt opp flere returpunkter for søppel i forbindelse med aksjonen.

– Vi i Coop er heldige som har over 1,6 millioner medeiere – og butikker over hele Norge. Sammen styrker vi innsatsen mot forsøpling. Ved siden av å være et lite, men viktig bidrag, er målet at aksjonen bidrar til bevisstgjøring og forståelse for omfanget av problemet, sier en engasjert miljøsjef.

Lutnæs forteller at Coop har satt i gang flere tiltak for å øke bevisstheten og begrense forsøpling.

Det er ikke plast i seg selv, men plast på avveie som utgjør det store miljøproblemet. Det er noe vi både kan og skal gjøre noe med. Ekspertenes råd til folk er å gå ut og rydde en strand. Nettopp det å delta i en lokal ryddeaksjon skaper en bevissthet og forståelse av problemet hos store og små. Derfor er det riktig og viktig at vi legger til rette for det, sier Lutnæs.

Han understreker at problemet ikke løses med opprydningsaksjoner alene, og at forsøpling må forebygges.

– Ved siden av å bidra til opprydning jobber Coop målrettet med å optimalisere emballasje og redusere plastbruken, blant annet ved å finne erstatninger for flere produkter i plast. Hele Coop i Norden jobber sammen om dette, i tillegg til tiltak sammen med andre aktører i dagligvarebransjen.

Faktaboks:

Slik kan du delta i «Coop rydder Norge»:

1. Hent ryddekit i butikk
  2. Fyll sekken med eierløst marint avfall
  3. Ta bilde og registrer dine funn på coop.no
  4. Se coop.no for informasjon om returpunkter
  5. Del bilder av ryddeaksjonen på sosiale medier, og utfordre andre til å også bli med på «Coop rydder Norge»

Om plast som miljøproblem

• I 2020 er det anslått at den totale mengden søppel i havet overstiger 230 millioner tonn. 90% av dette antas å være plast.
  • Bare her i norske farvann er mengden søppel som dumpes i sjøen beregnet til hele 36.000 tonn årlig.
  • Av dette synker omtrent 70 % til bunns, 15 % flyter og akkumuleres opp i havet og kun 15 % skylles opp på land
  • Forsiktige anslag viser at omtrent 100.000 marine pattedyr dør årlig som en konsekvens av at de hekter seg fast i tauverk, liner og garn.  Dyr som sitter fast drukner som regel eller de sulter ihjel

Kilde: Hold Norge Rent og UNEP