Coop rydder Norge for plast
– Forsøpling angår oss alle, og vi i Coop vil ta vår del av ansvaret. Sammen med kundene, som også er våre eiere, skal vi nå bidra i arbeidet med å rydde Norge for marin forsøpling, sier Knut Lutnæs, miljøsjef i Coop Norge.
«Coop rydder Norge» vil engasjere kunder, medeiere, Coop-ansatte og støttespillere til å organisere og delta i ryddeaksjoner over hele landet. Aksjonen blir arrangert i nært samarbeid med organisasjonen Hold Norge Rent og deres strandryddeaksjon første uken i mai.
Fra 30. april til 5. mai vil lokale Coop-butikker over hele Norge dele ut gratis ryddekit med hansker og sekker. Samtidig blir det satt opp flere returpunkter for søppel i forbindelse med aksjonen.
– Vi i Coop er heldige som har over 1,6 millioner medeiere – og butikker over hele Norge. Sammen styrker vi innsatsen mot forsøpling. Ved siden av å være et lite, men viktig bidrag, er målet at aksjonen bidrar til bevisstgjøring og forståelse for omfanget av problemet, sier en engasjert miljøsjef.
Lutnæs forteller at Coop har satt i gang flere tiltak for å øke bevisstheten og begrense forsøpling.
– Det er ikke plast i seg selv, men plast på avveie som utgjør det store miljøproblemet. Det er noe vi både kan og skal gjøre noe med. Ekspertenes råd til folk er å gå ut og rydde en strand. Nettopp det å delta i en lokal ryddeaksjon skaper en bevissthet og forståelse av problemet hos store og små. Derfor er det riktig og viktig at vi legger til rette for det, sier Lutnæs.
Han understreker at problemet ikke løses med opprydningsaksjoner alene, og at forsøpling må forebygges.
– Ved siden av å bidra til opprydning jobber Coop målrettet med å optimalisere emballasje og redusere plastbruken, blant annet ved å finne erstatninger for flere produkter i plast. Hele Coop i Norden jobber sammen om dette, i tillegg til tiltak sammen med andre aktører i dagligvarebransjen.
Faktaboks:
Slik kan du delta i «Coop rydder Norge»:
- Hent ryddekit i butikk
- Fyll sekken med eierløst marint avfall
- Ta bilde og registrer dine funn på coop.no
- Se coop.no for informasjon om returpunkter
- Del bilder av ryddeaksjonen på sosiale medier, og utfordre andre til å også bli med på «Coop rydder Norge»
Om plast som miljøproblem
- I 2020 er det anslått at den totale mengden søppel i havet overstiger 230 millioner tonn. 90% av dette antas å være plast.
- Bare her i norske farvann er mengden søppel som dumpes i sjøen beregnet til hele 36.000 tonn årlig.
- Av dette synker omtrent 70 % til bunns, 15 % flyter og akkumuleres opp i havet og kun 15 % skylles opp på land
- Forsiktige anslag viser at omtrent 100.000 marine pattedyr dør årlig som en konsekvens av at de hekter seg fast i tauverk, liner og garn. Dyr som sitter fast drukner som regel eller de sulter ihjel
Kilde: Hold Norge Rent og UNEP
Kontakter
Knut LutnæsMiljøsjef i Coop
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom