Coop Norge

Coop-modellen er kul

Del

Forbrukernes egen dagligvarekjede fortsetter å vokse og lavpriskjeden Extra ble dagligvarebransjens vekstvinner i 2017. Totalt nådde Coop en markedsandel på 29,7 prosent.

- Coop-modellen er kul, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge SA.

Påstanden baserer seg på at stadig flere unge mennesker blir medeiere i Coop. Tilsiget av nye kunder og omsetningsvekst har tatt Coop opp på en rekordhøy markedsandel på 29,7 prosent i 2017, ifølge ferske tall fra analysebyrået Nielsen. Dette er en økning på 0,3 prosentpoeng i et marked som omsetter for mer enn 170 milliarder kroner.

- Vi passerte 1,6 millioner medeiere i fjor, og blant de over 100.000 nye er den største andelen under 30 år. Medeiere er de mest lojale kundene våre og det stadig tilsiget av nye er en av hovedgrunnene til at Coop stadig vokser. Organisk vekst, det vil si veksten i eksisterende butikker, er det ingen som slår oss på. Vi vokste med 2,3 prosent i et marked som nærmest står stille. Extra-kjeden er den som gjør det aller best med hele 4,4 prosent organisk vekst i 2017. Kjeden solgte varer for 2,2 milliarder kroner mer enn året før. Det er mye stolthet i Coop om dagen, sier Stokke.

Stokke forklarer at økningen i antallet yngre kunder også får følger for hvor veksten kommer.

- I tillegg til at vi totalt sett vokser godt, ser vi at vi særlig tar markedsandeler innen frukt og grønt. Også salget av økologi og vegetarmat når nye høyder. Dette har våre dyktige ansatte jobbet målrettet med, og det fortsetter å gi resultater inn i 2018, sier Stokke.

I årets første måned kan samtlige av Coops kjeder vise til en vekst i frukt og grønt-salget. Aller høyest er lavpriskjeden Extra, som leverer en vekst i frukt og grønt-disken på 15,9 prosent sammenlignet med samme periode året før.

- Extras vinneroppskrift er kombinasjonen av lave priser og ekstra stort utvalg. Dette har slått ekstremt godt an i markedet og vi fortsetter suksessen med åpningen av 100 nye Extra-butikker over hele landet, sier Stokke. Også Coops andre lavpriskjede Obs gjorde det bra innen dagligvare i fjor, og er med en organisk vekst på 3,6 prosent den kjeden i Norge som vokser nest mest.

Det er ikke bare kundene som trekkes til Coop.

- Vi opplever også et taktskifte blant eiendomsaktører. Kombinasjonen av omsetningsvekst, populære kjeder og et god omdømme gjør at stadig flere gårdeiere og utviklere ønsker seg Coop-butikker som en del av nye eiendomsprosjekter. Dette opplever vi over hele landet og gjør at vi vil se en høy etableringstakt de kommende årene, sier Stokke.

Kontakter

Om Coop Norge

Coop Norge
Coop Norge
Østre Aker vei 264
0915 Oslo

https://www.coop.no

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,6 millioner medlemmer/medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.

Følg saker fra Coop Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Coop Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom