Coop-modellen er kul
- Coop-modellen er kul, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge SA.
Påstanden baserer seg på at stadig flere unge mennesker blir medeiere i Coop. Tilsiget av nye kunder og omsetningsvekst har tatt Coop opp på en rekordhøy markedsandel på 29,7 prosent i 2017, ifølge ferske tall fra analysebyrået Nielsen. Dette er en økning på 0,3 prosentpoeng i et marked som omsetter for mer enn 170 milliarder kroner.
- Vi passerte 1,6 millioner medeiere i fjor, og blant de over 100.000 nye er den største andelen under 30 år. Medeiere er de mest lojale kundene våre og det stadig tilsiget av nye er en av hovedgrunnene til at Coop stadig vokser. Organisk vekst, det vil si veksten i eksisterende butikker, er det ingen som slår oss på. Vi vokste med 2,3 prosent i et marked som nærmest står stille. Extra-kjeden er den som gjør det aller best med hele 4,4 prosent organisk vekst i 2017. Kjeden solgte varer for 2,2 milliarder kroner mer enn året før. Det er mye stolthet i Coop om dagen, sier Stokke.
Stokke forklarer at økningen i antallet yngre kunder også får følger for hvor veksten kommer.
- I tillegg til at vi totalt sett vokser godt, ser vi at vi særlig tar markedsandeler innen frukt og grønt. Også salget av økologi og vegetarmat når nye høyder. Dette har våre dyktige ansatte jobbet målrettet med, og det fortsetter å gi resultater inn i 2018, sier Stokke.
I årets første måned kan samtlige av Coops kjeder vise til en vekst i frukt og grønt-salget. Aller høyest er lavpriskjeden Extra, som leverer en vekst i frukt og grønt-disken på 15,9 prosent sammenlignet med samme periode året før.
- Extras vinneroppskrift er kombinasjonen av lave priser og ekstra stort utvalg. Dette har slått ekstremt godt an i markedet og vi fortsetter suksessen med åpningen av 100 nye Extra-butikker over hele landet, sier Stokke. Også Coops andre lavpriskjede Obs gjorde det bra innen dagligvare i fjor, og er med en organisk vekst på 3,6 prosent den kjeden i Norge som vokser nest mest.
Det er ikke bare kundene som trekkes til Coop.
- Vi opplever også et taktskifte blant eiendomsaktører. Kombinasjonen av omsetningsvekst, populære kjeder og et god omdømme gjør at stadig flere gårdeiere og utviklere ønsker seg Coop-butikker som en del av nye eiendomsprosjekter. Dette opplever vi over hele landet og gjør at vi vil se en høy etableringstakt de kommende årene, sier Stokke.
Kontakter
Bjørn Takle FriisKommunikasjonsdirektør
Tel:901 64 138bjorn.takle.friis@coop.noOm Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom