Coop introduserer gjenbruksbonus på nye handlenett
- I Coop er vi opptatt av reelle miljøtiltak. Sannsynligvis ligger det flere tusen nokså ubrukte handlenett i skuffer og skap rundt om i landet. Coop ønsker at de nye handlenettene som kommer i august, skal bli brukt, og gir derfor medlemmene 1 krone i gjenbruksbonus når de gjenbruker nettene, sier miljøsjef i Coop Knut Lutnæs.
«Coop rydder Norge» forenklet i vår strandryddingen for mer enn 30 000 frivillige.
- Nå ønsker vi å gjøre det enklere å bruke mindre plast, sier miljøsjef i Coop, Knut Lutnæs.
I første omgang vil bonusen gjelde i august og september, men om den blir en suksess kan bonusen bli permanent. Totalt håper Coop 700 000 medlemmer henter handlenett i deres butikker, Extra, Obs, Coop Mega, Coop Prix, Coop Marked og Matkroken.
Coop lanserer i disse dager Coops emballasjestrategi. Coop skal kutte bruken av fossil plast med 25 prosent, og ved økt grad av resirkulerte og gjenvinnbare materialer sette en ny standard i dagligvarehandelen.
- Bærekraft har en naturlig og sentral plass i Coop. Vi er eid av kundene og har derfor et ansvar for å ta våre medlemmers bekymringer knyttet til plastforbruk og plastforsøpling på alvor. Vi er opptatt av å gjøre reelle tiltak, og innfører nå, i tillegg til å kutte 25 prosent plast, gjenbruksbonus på bruk av handlenett, sier Lutnæs.
I praksis betyr dette av handlenettet får to strekkoder. En for kjøp, og en for gjenbruk. På den måten kan kundene få bonus også i selvskanningskassene.
- I tråd med Coops emballasjestrategi er handlenettene fremstilt av fornybare råvarer. Plasten er laget av sukkerrør, og er det mest miljøvennlige alternativet på markedet i dag. Handlenettene kan brukes mange hundre ganger og gjenvinnes som vanlig plast når de er utslitt, sier Lutnæs.
Fakta:
• 1 krone gjenbruksbonus ved bruk av handlenettet i august og september
• Alle Coops medlemmer vil motta en kupong på gratis handlenett i Medlems-appen eller på Min Side
• Alle nye Coop-medlemmer får gratis handlenett
Coops emballasjestrategi:
1. Vi skal redusere bruken av plast
Vi skal redusere bruken av oljebasert plast med 25 prosent innen 2025. Vi skal oppnå dette ved å fase ut engangsprodukter basert på plast, kutte unødvendig emballasje og ved å benytte fornybart og gjenvunnet materiale.
2. Vi skal ha materialgjenvinnbar emballasje
Emballasjen på Coops unike varer skal kunne gjenvinnes og brukes til nye materialer.
3. Vi skal bruke resirkulerte emballasjematerialer
Emballasjen på Coops unike varer skal så langt det er mulig produseres av resirkulerte materialer.
4. Vi skal bruke fornybare emballasjematerialer
Vi skal bruke fornybare råvarer på emballasjen til Coops unike varer.
5. Vi bruker ikke skadelige kjemikalier
Emballasjen på Coops unike varer skal ikke inneholde skadelige kjemikalier.
6. Vi skal ha emballasje som bidrar til vår null-visjon for kasting av mat
Coop skal forbedre og utvikle emballasje for å redusere matsvinn, i tråd med vår null-visjon for matsvinn.
Nøkkelord
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noKnut LutnæsMiljøsjef i Coop
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom