ABB støtter grønt skifte i Sør-Korea med kraftforbindelse til øy

En stor ordre for omformerstasjoner vil øke både kapasitet og nettstabilitet på øya Jeju.

Utsnitt fra ventilhallen i omformerstasjonene som installeres i Sør-Korea.

Korea Electric Power Corporation (KEPCO), landets største strømleverandør, har tildelt ABBs kraftvirksomhet Grids en stor ordre for bygging av to nye omformerstasjoner. En stasjonen på fastlandet omformer vekselstrøm (AC) til likestrøm (DC) og transporterer kraften gjennom undersjøiske kabler til Jeju-øya med minimale tap. Der konverterer den andre omformerstasjonen strømmen tilbake til vekselstrøm for videre distribusjon.

Omformerstasjonene for høyspent likestrøm (HVDC) vil gi 200 megawatt (MW) ekstra kraft til øya. Dette er nok elektrisitet til en halv million husstander. I tillegg vil såkalt Voltage Source Conversion-teknologi (VSC) gjøre det mulig for KEPCO å styre øyas eksisterende interne kraftforbindelser mer effektivt ved å gi ekstra stabilitet samt minimere risikoen for strømbrudd.

ABB viktig partner for klimagasskutt

I forbindelse med Paris-avtalen forpliktet Sør-Korea seg til å kutte CO2 utslipp med 37 prosent innen 2030, ledet av initiativet på Jeju. Øya er landets største og en av ni provinser. Mesteparten av øyas elektrisitet kommer fra fastlandet gjennom to HVDC-forbindelser på 700 megawatt.

- ABB er forpliktet til å støtte Sør-Koreas mål om signifikante reduksjoner av CO2-utslipp innen 2030. Vårt partnerskap med KEPCO er nok en viktig milepæl mot å nå denne ambisjonen, sier Claudio Facchin, leder for ABBs kraftvirksomhet. – ABBs markedsledende HVDC-systemer vil bidra til et enda grønnere og sikrere strømnett som vil gagne både den lokale befolkningen og alle millionene av turister som besøker Jeju hvert år.

ABB vil bruke sin nevnte VSC-teknologi HVDC Light® for begge omformerstasjonene. HVDC er den mest effektive, kostnadseffektive og miljøvennlige metoden å transportere store mengder elektrisitet over lange distanser med minimalt tap på rundt 1 prosent. Det kompakte designet inkluderer avanserte egenskaper som regulering av nettfluktuasjoner og rask kraftgjenoppretning ved strømbrudd. Dette gir økonomiske fordeler for nettoperatøren og et mer stabilt strømnett for forbrukerne.

Utsnitt fra ventilhallen i omformerstasjonene som installeres i Sør-Korea.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no

ABB utnevner Björn Rosengren til konsernsjef12.8.2019 09:55:01 CESTPressemelding

ABBs styre har enstemmig utnevnt Björn Rosengren til konsernsjef (CEO). Han starter i ABB 1. februar 2020 og etterfølger konsernsjef Peter Voser i rollen 1. mars 2020. På samme tidspunkt vil Peter Voser gå tilbake til stillingen som kun styreleder i ABB. Svenske Björn Rosengren (60) er en meget erfaren, internasjonal forretningsmann og leder av industribedrifter. Han har vært konsernsjef i Sandvik, en høyteknologisk, global ingeniørvirksomhet, siden 2015. I denne perioden har han ledet den vellykkede implementering av en desentralisert struktur og forbedret både lønnsomheten og økonomisk styrke hos Sandvik. Før det var han konsernsjef hos Wärtsilä Corporation, som produserer og utfører service på kraftsystemer og annet utstyr for marine- og energimarkedet (2011-2015) og arbeidet 13 år (1998-2011) i flere lederroller hos Atlas Copco, en verdensledende leverandør av bærekraftige produktivitetsløsninger. - Styret er glad for at Björn Rosengren tar over ledelsen av ABB. Han tar med seg en