ABB skal levere kraftforbindelse mellom Storbritannia og Frankrike verdt 270 millioner euro

ABB er tildelt kontrakten på HVDC-stasjonene for mellomlandsforbindelsen IFA2.

ABB globalt har vunnet en ordre verdt rundt 270 millioner euro fra den engelske nettoperatøren National Grid og den franske nettoperatøren og eieren Reseau de Transport d’Electricité (RTE) for viktig HVDC-teknologi (high voltage direct current) som vil binde sammen de franske og britiske kraftnettene.

ABB skal bidra i prosjektet som kommer til å integrere det britiske og franske kraftmarkedet ytterligere. Kraftforbindelsen vil ha en kapasitet på mer enn 1000 MW (megawatt) og gå fra Chilling i Hampshire på sørkysten av England til Tourbe i Nord-Frankrike over en distanse på 240 kilometer.

ABB skal levere to HVDC Light omformerstasjoner, som står på hver sin side av forbindelsen i England og Frankrike, og forbindes med en undervannskabel. Hver stasjon konverterer vekselstrøm til likestrøm og tilbake igjen, før videre distribusjon. Dette muliggjør effektiv og pålitelig overføring av store mengder kraft over lange avstander med minimale tap, noe som er hovedfordelene med HVDC-teknologien. ABBs HVDC Light-teknologi har også avanserte egenskaper for å håndtere svingninger i nettet og gjenopprettelse av kraftforsyningen etter et avbrudd. Dette er funksjonalitet som gir økonomiske fordeler for netteier og pålitelig kraftforsyning til sluttbrukerne.

- Denne ordren styrker vår allerede ledende posisjon innen HVDC og setter ekstra fart i vårt arbeid for lønnsom vekst, som den foretrukne partneren vi er når vi skal utvikle et sterkere, smartere og grønnere strømnett, sier Claudio Facchin, leder for ABBs globale Power Grids divisjon.

Omformerstasjonene vil bli utstyrt med ABBs avanserte MACH kontrollsystem og vern, som støtter selskapets ABB Ability-baserte digitale portefølje. MACH er hjernen i HVDC-forbindelsen, som overvåker, kontrollerer og beskytter den avanserte teknologien i stasjonene. Det holder styr på tusener av operasjoner for å sikre pålitelig kraftforsyning, registrere hendelser, ivareta fjernkontrollfunksjoner, samtidig som det også bidrar til å beskytte forbindelsen fra uventede forstyrrelser, som for eksempel lynnedslag.

ABB lanserte sin banebrytende HVDC-teknologi for mer enn 60 år siden og har blitt tildelt over 110 HVDC-prosjekter, som representerer en samlet installert effekt på mer enn 120.000 megawatt. Det utgjør rundt halvparten av den globale installerte basen. ABB videreutviklet HVDC på 90-tallet da selskapet introduserte den VSC-baserte (voltage sourced converter) løsningen HVDC Light og er også ledende på denne teknologien, etter å ha levert 18 av verdens 24 VSC HVDC-prosjekter. ABBs HVDC-mellomlandsforbindelser bidrar til at mer enn 15 land kan overføre pålitelig kraft over lange avstander.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en pionér med ledende teknologi innen elektrifiseringsprodukter, roboter og drivsystemer, industriell automatisering og kraftnett, som betjener kunder innen energiforsyning, industri samt transport og infrastruktur over hele verden. I fortsettelsen av mer enn 125 års innovasjonshistorie, skriver ABB nå nye kapitler innen industriell digitalisering og er en drivkraft bak energiomstillingen og den fjerde industrielle revolusjonen. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 132 000 ansatte. www.abb.no