ABB-robot debuterte på dansescenen

ABB IRB 6620 veier 900 kilo, og er med det en av verdens største industriroboter. Denne helgen debuterte tungvekteren på dansescenen i Stockholm.

Den perfekte dansepartner sier "Benke" om industriroboten ABB IRB 6620.

Det var den svenske koreografen Fredrik «Benke» Rydman som bød opp til dans. Sammen med den store industriroboten fremførte han en danseforestilling som på kraftfullt vis reflekterer et skifte der moderne teknologi, automasjon og kunstig intelligens åpner for samarbeid og samhandling mellom mennesker og maskiner.

Etter forestillingen mottok Benke og ABB-roboten stående applaus, og dansen ble også hyllet av kritikerne.

IRB 6620 er en av ABBs største roboter. Roboten jobber til daglig i industrien, der den typisk gjør oppgaver som presisjonssveising eller komplisert monteringsarbeid i samarbeid med de fabrikkansatte.

Perfekt timing

Benke sier ABB-roboten er den perfekte dansepartner. Han trekker frem at den er svært nøyaktig, samtidig som den har perfekt timing.

Erik Hellström er en av ingeniørene som har jobbet med forestillingen. Han sier noe av det vanskeligste var å gi roboten en sømløs forbindelse til musikken, men at samarbeidet med Benke førte til store fremskritt. – Det er bemerkelsesverdig hvordan IRB 6620 nå ser ut til å kunne føle både musikken og danseren, sier Hellstöm.

Benkes nye arbeider vil bli vist på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm frem til utgangen av november. Kulturhuset Stadsteatern er et av de største og viktigste kultursentrene i Nord-Europa.

Videokanal

Den perfekte dansepartner sier "Benke" om industriroboten ABB IRB 6620.
Skal vi danse? Ikke mange kan skilte med en dansepartner som er to meter høy og veier 900 kilo.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en global teknologileder innen kraftnett, elektrifiseringsprodukter, industriell automatisering og roboter og drivsystemer, med kunder innen energiforsyning, vann og avløp, industri samt transport og infrastruktur. Ved å bygge videre på over 130 års innovasjonshistorie former ABB i dag fremtiden for industriell digitalisering med to klare verditilbud: overføring av strøm fra kraftverk til strømuttak og automatisering av industrien fra naturressurser til ferdige produkter. Som hovedpartner for ABB Formel E, den helelektriske internasjonale FIA motorsportklassen, flytter ABB grensene for elektrisk transport og bidrar til en bærekraftig fremtid. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 147 000 ansatte. www.abb.no