ABB og Nobel Media går sammen for å spre nobelprisens inspirasjonskraft

ABB og Nobel Media inngår et globalt samarbeid der målet er å inspirere til forskning og innovasjon.

Foto: Johannes Granseth / Nobels Fredssenter

ABB og Nobel Media er to organisasjoner som begge er engasjert i innovasjon, utdanning og vitenskapelig forskning. I dag kunngjorde de et internasjonalt partnerskap mellom de to organisasjonene. Med dette går ABB inn i gruppen av utvalgte Nobel International-partnere.

Inspirere og spre kunnskap

Nobel Media er en enhet innenfor Nobelstiftelsen. Gjennom inspirerende arrangement, digitale medier, utstillinger og konferanser, sprer stiftelsen kunnskap om arven etter Alfred Nobel, og nobelprisvinnernes innsats til millioner av mennesker over hele verden.

Nobel Media står også bak Nobel Prize Dialogue-konferansene, som engasjerer studenter, beslutningstakere og andre interesserte over hele verden.

Samarbeidet mellom ABB og Nobel Media skal bidra til å spre kunnskap og inspirere folk til å engasjere seg i vitenskap som kan kaste lys over vår tids største utfordringer. Som ledende innen utvikling av ny og banebrytende teknologi, vil ABB bidra med inngående kunnskap om innovasjon, vitenskap og engasjement i partnerskapet.

En hyllest til pionerene

– Nobel og ABB er begge sterkt opptatt av innovasjon og skaperkraft. Denne muligheten til å sette søkelyset på nobelprisvinnernes banebrytende arbeid er inspirerende for oss. Vi gleder oss over å feire vitenskapen, og til å inspirere neste generasjon av pionérer. Vi ser frem til å jobbe tett med Nobelstiftelsen, og til å involvere våre kunder, ansatte og samfunnet for øvrig i denne spennende oppgaven, sier konsernsjef i ABB, Ulrich Spiesshofer.

Administrerende direktør i ABB Norge, Steffen Waal, sier det er et privilegium for ABB å få jobbe tett med en av landets viktigste institusjoner. ABB Norge har i lengre tid vært en av hovedsponsorene for Nobels Fredssenter i Oslo.

– Vi er glade for å kunne delta i aktiviteter og engasjement sammen med de beste forskerne i verden. Dette partnerskapet styrker også vårt engasjement overfor kommende generasjoner, sier Waal.

Viktige verdier

– Nobelprisen representerer den kraft som ligger i ideen om å skape en bedre verden gjennom kunnskap og forskning. Å knytte seg til disse verdiene er viktigere enn noen gang, og et ansvar vi deler med ABB, sier Mattias Fyrenius, administrerende direktør i Nobel Media. – Nøkkelen til å løse vår tids største utfordringer ligger i å styrke båndene mellom bedrifter beslutningstakere og akademia, og derfor er jeg stolt over å kunne fortelle at vi nå har inngått dette samarbeidet med ABB, sier Fyrenius.

Nobel Medias arrangementer og aktiviteter inkluderer tankevekkende konferanser, forelesninger og utstillinger, samt å formidle engasjerende innhold gjennom omfattende digitale kanaler.

Den neste Nobelprisdialogen holdes i Santiago i Chile i midten av januar 2019, og samler nobelprisvinnere, beslutningstakere fra hele verden.

Se denne videoen for mer informasjon om arrangementet: https://youtu.be/r38Xp7amWh0

Nobel Media sprer kunnskap om ideer og løsninger som er belønnet med nobelpris, og skal stimulerer interessen for vitenskap, litteratur og fred i tråd med Alfred Nobels visjon og arv. Selskapet når et globalt publikum av millioner gjennom sine kvalitetsproduksjoner: Nobelprisens offisielle digitale kanaler, Nobelpriskonserten, samt en rekke interkontinentale, inspirerende forelesningsarrangementer med Nobelprisvinnere.

Selskapet forvalter også en portefølje av publiseringslisenser og fotorettigheter, og sitter med senderettighetene til Nobelprisutdelingen.

For mer informasjon: www.nobelprize.org , Twitter: @NobelPrize, Facebook: faceook.com/Nobelprize, YouTube: www.youtube.com/nobelprize

Foto: Johannes Granseth / Nobels Fredssenter

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en global teknologileder innen kraftnett, elektrifiseringsprodukter, industriell automatisering og roboter og drivsystemer, med kunder innen energiforsyning, vann og avløp, industri samt transport og infrastruktur. Ved å bygge videre på over 130 års innovasjonshistorie former ABB i dag fremtiden for industriell digitalisering med to klare verditilbud: overføring av strøm fra kraftverk til strømuttak og automatisering av industrien fra naturressurser til ferdige produkter. Som hovedpartner for ABB Formel E, den helelektriske internasjonale FIA motorsportklassen, flytter ABB grensene for elektrisk transport og bidrar til en bærekraftig fremtid. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 147 000 ansatte. www.abb.no