ABB og IBM samarbeider om industriell, kunstig intelligens

Kombinasjonen ABB AbilityTM og IBM Watson skaper merverdi for kundene
ABB og IBM samarbeider om industriell, kunstig intelligens som blant annet kan øke hastigheten i industriprosesser.

ABB og IBM inngår et strategisk samarbeid som kombinerer ABBs bransjeledende digitale løsninger, ABB Ability, med IBM Watson IoT (tingenes internett) kognitive kapabiliteter for å skape nye verdier for kunder innen kraft, vann og avløp, industri, transport og infrastruktur.

Kundene får fordeler av ABBs dype bransjekunnskap og omfattende portefølje av digitale løsninger kombinert med IBMs ekspertise innen kunstig intelligens og maskinlæring, samt industrikunnskap. De to første fellesprosjektene med ABB Ability og IBM Watson vil gi sanntidskognitiv innsikt i industriproduksjon og smarte kraftnett, smartgrid.

- Denne kraftfulle kombinasjonen markerer virkelig det neste nivået innen industriell teknologi, ved å bevege seg fra dagens tilkoblede systemer som hovedsakelig samler data, til industrielle operasjoner og maskiner som benytter data for å måle, analysere, optimalisere og aksjonere for høyere oppetid, effektivitet og lønnsomhet for industrikunder, sier ABBs toppleder Ulrich Spisshofer. - Med en installert base på 70 millioner tilkoblede enheter, 70 000 digitale styringssystemer og 6000 industrielle it-løsninger, er ABB en anerkjent leder i det industrielle landskapet, og har fire tiårs erfaring med digitale løsninger. IBM er ledende innen kunstig intelligens og kognitiv databehandling. Sammen vil IBM og ABB skape kraftfulle løsninger i den fjerde industrielle revolusjonen som kunder som vil ha stor nytte av.

Ny suite med gjennombruddsløsninger

Den nye porteføljen av banebrytende løsninger, utviklet av ABB og IBM, vil på en helt ny måte hjelpe selskaper med noen av sine største utfordringer, som bedre kvalitetskontroll, redusere nedetid og å øke effektivitet og lønnsomhet i industrielle prosesser. Løsningene vil bevege seg fra dagens tilkoblede systemer som hovedsakelig samler data, til kognitive industrimaskiner som benytter data for å forstå, måle, vurdere og ta aksjoner som er bra for industriarbeidere ved at de fjerner ineffektive prosesser og overflødige oppgaver.

- Dette viktige samarbeidet med ABB vil ta Watson enda dypere inn i industrielle applikasjoner, fra produksjon, til kraftbransjen, til transport med mer, forteller Ginne Rometty, toppleder i IBM. - Data generert fra industrielle selskapers produkter, anlegg og systemer bærer bud om eksponentielle fordeler innen innovasjon, effektivitet og sikkerhet. Kun med Watsons brede, kognitive kapabiliteter og vår plattforms unike støtte for ulike bransjer kan denne omfattende nye ressursen konverteres til verdi på en pålitelige måte.

Sanntids, kognitiv innsikt i produksjonen

ABB og IBM vil for eksempel trekke veksler på Watsons kunstige intelligens for oppdage defekter via sanntidsinformasjon fra produksjonen som samles inn med ABBs styringssystemer, for deretter å analyseres med systemet IBM Watson IoT for Manufacturing. Tidligere ble slike inspeksjoner utført manuelt, en tidkrevende prosess som er utsatt for feilvurderinger. Ved å bringe styrken i Watsons sanntids, kognitive innsikt direkte i produksjonen i kombinasjon med ABBs automatiseringsteknologi, vil produksjonsbedrifter være bedre rustet til å øke produksjonsvolumet samtidig som nøyaktigheten og konsistensen øker. Når deler forflyttes gjennom produksjonsprosessen vil løsningen varsle om kritiske feil i sammenstillingskvaliteten som ikke er synlige for det blotte øyet. Dette muliggjør raskere inngrep fra kvalitetseksperter. Enklere identifikasjon av defekter påvirker hele kjeden av deler i produksjonslinjen, og hjelper til med å forbedre et selskaps konkurransekraft og bidrar til å unngå kostbar tilbakekalling og skade av omdømmet.

Sanntids, kognitiv innsikt i smarte kraftnett

I et annet eksempel vil ABB og IBM benytte Watson til å forutse mønstre i produksjon og behov av kraft ut fra historiske data og værdata, for å hjelpe kraftbransjen å optimalisere drift og vedlikehold av dagens smarte nett, som blir stadig mer komplekse på grunn av balansen mellom konvensjonelle og fornybare energikilder. Værvarsel for temperatur, solskinn og vindhastighet vil benyttes for å predikere forbruksbehovet. Det vil hjelpe kraft- og nettselskaper å bestemme optimal laststyring og sanntidsprising.

Snarøyveien 30, bygning M
Fornebu

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en pionér med ledende teknologi innen elektrifiseringsprodukter, roboter og drivsystemer, industriell automatisering og kraftnett, som betjener kunder innen energiforsyning, industri samt transport og infrastruktur over hele verden. I fortsettelsen av mer enn 125 års innovasjonshistorie, skriver ABB nå nye kapitler innen industriell digitalisering og er en drivkraft bak energiomstillingen og den fjerde industrielle revolusjonen. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 132 000 ansatte. www.abb.no

Følg pressemeldinger fra ABB

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ABB

ABB først i verden med vannkjølt IE5 SynRM motor som setter en ny standard for energieffektivisering og høy effekt8.2.2024 10:54:20 CET | Pressemelding