ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Leverer Norges første STATCOM (spennings-kompenseringsanlegg) i sentralnettet på 420 kilovolt til Statnett.

Noe av teknologien i STATCOM som ABB leverer til Statnett.

ABB har vunnet kontrakten på anlegget som Statnett skal etablere på Skillemoen ved Alta i Finnmark. Dette vil bidra til å holde spenningen stabil på det nivået den skal være, og dermed sikre overføringskapasiteten på den nye 300 km lange 420 kilovolt (kV) kraftlinjen som Statnett bygger mellom Balsfjord i Troms og Skaidi i Finnmark.

Først og størst i Norge

Den nye kraftlinjen i sentralnettet skal stå ferdig i 2023 og bygges for å bedre forsyningssikkerheten i Nord-Norge, legge til rette for industrivekst og økt verdiskaping og bidra til at utbygging av ny fornybar energi kan realiseres.

- STATCOM-anlegget vil spille en viktig rolle i Statnetts ambisjon for den nye kraftlinjen, sier Steffen Waal, administrerende direktør for ABB i Norge. - Det er ekstra stas at dette er det første STATCOM-anlegget til Statnett i 420 kV-nettet. Anlegget får også den desidert største ytelsen her til lands, uansett spenningsnivå.

ABBs nøkkelferdige anlegg skal stå ferdig våren 2021 og inkluderer hele bygningen med alt teknisk utstyr. Prosjektet dekker design, ingeniørtjenester, leveranse, installasjon, bygningsarbeider, testing og igangkjøring. Det får en ytelse på +/- 250 MVAr, det største i Norge.

STATCOM-anlegget er en del av ABBs såkalte «Flexible Alternating Current Transmission System» (FACTS). ABB utviklet teknologien på 1950-tallet og er fortsatt ledende på teknisk innovasjon og markedsandeler. Selskapet har levert over 800 FACTS-prosjekter de siste 50 år.

Noe av teknologien i STATCOM som ABB leverer til Statnett.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no

ABB utnevner Björn Rosengren til konsernsjef12.8.2019 09:55:01 CESTPressemelding

ABBs styre har enstemmig utnevnt Björn Rosengren til konsernsjef (CEO). Han starter i ABB 1. februar 2020 og etterfølger konsernsjef Peter Voser i rollen 1. mars 2020. På samme tidspunkt vil Peter Voser gå tilbake til stillingen som kun styreleder i ABB. Svenske Björn Rosengren (60) er en meget erfaren, internasjonal forretningsmann og leder av industribedrifter. Han har vært konsernsjef i Sandvik, en høyteknologisk, global ingeniørvirksomhet, siden 2015. I denne perioden har han ledet den vellykkede implementering av en desentralisert struktur og forbedret både lønnsomheten og økonomisk styrke hos Sandvik. Før det var han konsernsjef hos Wärtsilä Corporation, som produserer og utfører service på kraftsystemer og annet utstyr for marine- og energimarkedet (2011-2015) og arbeidet 13 år (1998-2011) i flere lederroller hos Atlas Copco, en verdensledende leverandør av bærekraftige produktivitetsløsninger. - Styret er glad for at Björn Rosengren tar over ledelsen av ABB. Han tar med seg en

ABB Robotics utvikler løsninger for fremtidens sykehus11.7.2019 09:00:00 CESTPressemelding