ABB bekreftet global markedsleder innen distribuerte styringssystemer

Med rundt 20 prosent markedsandel på tvers av bransjene i prosessindustrien er ABB den globale lederen innen digital, oppkoblet styring, ifølge studien «Distributed Control Systems Global Market 2016-2021».

ABB regnes fortsatt som global leder innen distribuerte styringssystemer.

ABB er fortsatt markedsleder innen såkalte distribuerte styringssystemer (DCS), bekreftet i studien utgitt av analysebyrået ARC Advisory Group. Ifølge selskapets analytikerne har ABB beholdt den ledende posisjonen siden 1999. Studien tar hensyn til faktorer som markedsstørrelse, forventet salg, bransjestruktur, markedsandeler og leverandørprofiler.

ARC-studien fremhever også ABBs lansering av ABB AbilityTM, leverandørens enhetlige, digitale løsninger for en rekke bransjer. ABB Ability hjelper kunder innen kraft, vann og avløp, industrien, transport og infrastruktur å utvikle nye prosesser og forbedre eksisterende ved å gi innsikt i og optimalisere planlegging og styring i sanntid. Resultatene kan deretter mates inn i styringssystemene for å forbedre nøkkeltall som oppetid, hastighet og virkningsgrad.

- Med vår installerte base på over 70 millioner oppkoblede enheter og 70 000 styringssystemer kombinert med våre årlige investeringer i forskning og utvikling på halvannen milliard dollar, leder ABB industriens digitale skifte, sier Peter Terwiesch, leder for divisjon Industrial Automation i ABB.

260 operatørstasjoner i sving

ABB lederskap innen styringssystemer stammer fra utallige banebrytende prosjekter over hele verden. ABB Ability System 800xA spiller en nøkkelrolle for å sikre suksess for Sadara Chemical Company i Saudi Arabia, verdens største kjemikompleks som bygges i en fase. Overvåking og automatisering av hele produksjonsprosessen er helintegrert med System 800xA gjennom totalt 18 styringssystemer og 260 operatørstasjoner.

Integrasjonsmulighetene hjalp også Garpenberg i Sverige å bli en av verdens mest kosteffektive og moderne gruver. Heiser, valseverk, ventilasjon, drenering, koblingsstasjoner, transportbånd, knusere, malmlagre, vedlikehold, dokumenthåndtering og kommunikasjon er sømløst integrert i automatiseringssystemet. Og nylig har Emami Cement valgt System 800xA for å automatisere sin nye sementfabrikk, som vil bidra til å styrke infrastrukturveksten i India.

ABB Ability Symphony® Plus er for eksempel avgjørende for å integrere ny styringsteknologi for utslipp ved et kraftverk i Wisconsin i USA, for å beskytte verdensarven Venezia mot oversvømmelse ved å styre byens barrieresystem MOSE, for automatiserings- og elektroløsningen for Adani, verdens største solkraftverk på et og samme sted, i India, og for å gjøre det vietnamesiske vannverket Saigon Water Corporation i stand til å styre og drifte sin infrastruktur i sanntid, med betydelig reduksjon av vannsvinn.

Årets selskap

Den prestisjefylte anerkjennelsen av ARC kommer rett etter at konsulentbyrået Frost & Sullivan kåret ABB til årets selskap i 2017. De peker på at ABB setter standarden for digitalisering med sin portefølje av styringssystemer. Med sin bransjekunnskap og enestående digitale erfaring samarbeider ABB med sine kunder for å bidra til å løse deres behov og derved levere bærekraftig fremgang for kraft, vann og avløp og prosessindustrien.

ABB er en ledende leverandør av integrerte kraft- og automatiseringsløsninger med unik erfaring i samarbeid med industrien globalt og bidrar med forbedret drift og bærekraftige utvikling. ABB leverer integrerte og sikre digitale systemer, tjenester og løsninger for å automatisere og optimalisere ytelser i prosessindustrien og kraftbransjen.

ABB regnes fortsatt som global leder innen distribuerte styringssystemer.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en global teknologileder innen elektrifiseringsprodukter, roboter og drivsystemer, industriell automatisering og kraftnett, med kunder innen energiforsyning, vann og avløp, industri samt transport og infrastruktur. Ved å bygge videre på over 130 års innovasjonshistorie former ABB i dag fremtiden for industriell digitalisering og driver det grønne skiftet og den fjerde industrielle revolusjonen. Som hovedpartner for motorsportserien FIA Formel E flytter ABB grensene for elektrisk transport og bidrar til en bærekraftig fremtid. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 136 000 ansatte. www.abb.no