ReitangruppenReitangruppenReitangruppenReitangruppenReitangruppen

7-Eleven Danmark kåret til verdens beste Convenience-konsept

Den danske delen av 7-Elevens globale kjede ble i går kåret til verdens beste Convenience-konsept. Kåringen fant sted på den årlige NACS-konferansen i London. 7-Eleven Danmark, som er eid av Reitangruppen i Norge, konkurrerte om prisen sammen med en lang rekke andre brands og i alt ti nominerte konsepter fra land som USA, Tyskland, Irland, India og Spania.

Administrerende direktør,  Jesper Østergaard, mottok prisen for verdens beste Convenience-konsept sammen med resten av teamet i Reitan Convenience Denmark.
Administrerende direktør, Jesper Østergaard, mottok prisen for verdens beste Convenience-konsept sammen med resten av teamet i Reitan Convenience Denmark.

Neste gang du går inn døren i en dansk 7-Eleven butikk, går du faktisk inn i et eksemplar av verdens beste Convenience-kjede, i hvert fall hvis du spør juryen hos den internasjonale bransjeorganisasjonen for convenience-industrien, NACS. Under den årlige konferansen i London sent i går kåret juryen Reitan Convenience Denmark A/S, selskapet bak 7-Eleven i Danmark, til vinner av «NACS International Convenience Retailer of the Year Award 2019».

– Vi er stolte og ydmyke over denne fantastiske anerkjennelsen. Det er en lang vei å gå fra å gjøre riktige ting hver dag, til å vinne prisen som verdens beste convenience-konsept, sier Jesper Østergaard, administrerende direktør i Reitan Convenience Denmark.

Sammen med syv kollegaer deltok han på den tre dager lange konferansen, som blir avsluttet med gallamiddag og kåringer.

– I finalen konkurrerte vi mot fem vanvittig sterke konsepter og dyktige virksomheter med stor suksess på deres markeder, og vi er selvfølgelig veldig glade for at vi vant. Vi er en gruppe engasjerte kjøpmenn og medarbeidere på servicekontoret som både er utrolig stolte, men også ydmyke. Priser er viktige, men den absolutt viktigste anerkjennelsen er at vi har kundevekst, at våre lojale kunder liker det vi gjør, og at de stadig vekk kommer tilbake, forteller Jesper Østergaard.

Fra tradisjonell til moderne convenience

Jesper Østergaard mener at bakgrunnen for kåringen skyldes at Reitan Convenience Denmark har lykkes med å transformere 7-Eleven fra tradisjonell Convenience til en mer tidløs og moderne utgave av Convenience.

– En utgave der kunden og kundens ønsker og preferanser står øverst på agendaen, og en utgave der vi både leverer sunnere alternativer for å stilne sulten, og kanskje noe søtt.

Utfordret av ny stengelov og digitalisering

7-Eleven Danmark ble merkbart utfordret da liberaliseringen av stengeloven trådte i kraft 1. oktober 2012. Siden har digitalisering flyttet billettsalg og avis- og magasinsalg bort fra den fysiske butikken. De store forandringene i markedet førte til at 7-Eleven la om strategien til målrettet å satse på å bli en matbutikk i et kioskunivers med ’quality convenience’, og hvor omdreiningspunktet siden den gang har vært mat, bakeri, og varme og kalde drikker.

– Vi har trodd på prosjektet hele veien; at vi skulle gå fra å være en tradisjonell Convenience-butikk, til å bli en destinasjon for sunnere mat- og drikkealternativer til folk på farten. Nøkkeltallene våre viser at vi har valgt den riktige strategien. Vi opplever vekst i antall kunder per dag per butikk, både når det gjelder omsetning og lønnsomhet. Jeg er dypt takknemlig for samarbeidet med våre enormt dedikerte og engasjerte kjøpmenn i hele kjeden, og for det store engasjementet fra alle på vårt servicekontor. Uten deres dedikasjon ville vi ikke hatt den suksessen som vi har i dag, sier Jesper Østergaard.

Dansk forbilde

Kjeden har lykkes med omstillingen, og har dermed blitt et forbilde internt i den store 7-Eleven-kjeden, som på verdensbasis teller mer enn 70.000 butikker. Flere ganger årlig mottar den danske organisasjonen besøk av kollegaer fra hele verden som ønsker å se hva det er 7-Eleven Danmark gjør riktig, helt siden kjeden for tre år siden snudde utviklingen til fremgang – og nå altså er kåret til verdens beste Convenience-konsept.

Her kan du lese om nomineringen av 7-Eleven Danmark, og se en video om den danske kjedens transformasjon fra tradisjonell kiosk til moderne convenience-butikker, med fokus på sunnere drikke- og matalternativer.

Om 7-Eleven

• 7-Eleven ble grunnlagt i USA i 1927 av Joe Thompson, som i begynnelsen kalte kjeden «Southland Ice Company»
  • «Give the customers what they want, when and where they want it» var Joe Thompsons motto den gang, og er det den dag i dag
  • Kjeden begynte som én butikk, der man kunne kjøpe isblokker til bruk hjemme, og som en forløper for kjøleskap
  • På verdensbasis finnes det mer enn 70.000 7-Eleven-butikker
  • I Danmark er det for tiden 177 butikker i hele landet, inklusive fem Deli-butikker, som ligger på flyplassen, på Københavns Hovedbanegård, samt på Vesterport
  • I Danmark er 7-Eleven kjent for «Only At» produkter – nye varer som kun kan fås på 7-Eleven i en periode
  • Reitan Convenience Denmarks arbeid er basert på verdibasert ledelse, og bygger på åtte grunnverdier som hjelper alle medarbeidere med å treffe de rette beslutningene

Reitangruppens visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. Reitangruppen omsatte i 2018 (inkl. franchiseomsetning) for 95 milliarder kroner, sysselsetter 38 000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap og en synlig aktør i Nord-Europas arbeidsliv.

Håkon Bleken utstillingsåpning Britannia Hotel torsdag 13 juni kl. 18.30.11.6.2019 15:34:15 CESTPressemelding

Håkon Bleken er første kunstner ut i Britannia Hotel sitt nye kunstprogram i en storslått utstilling produsert av Dora3 og kuratert av Stein Slettebak Wangen. I en alder av 90 år er Bleken fortsatt like produktiv i sine tre atelierer og høster kanskje større anerkjennelse enn noensinne for sin kunst. En stor del av bildene har frem til nå vært i kunstnerens eie selv om de tidligste ble produsert for nærmere 50 år siden. Jeg vil at dette skal bli den fineste utstillingen min, sier Bleken i boken som utgis i forbindelse med Britannia-utstillingen. Han mener Odd Reitan og hotellet fortjener en slik hilsen etter restaureringen. Samtidig vil han vise topparbeider fra hele sitt kunstnerskap i hjembyen i anledning at han fylte 90 år i januar.