RSA

Nå kommer BYD Dolphin til Norge

Den har høstet fantastiske mottakelser i flere land. Nå er BYD Dolphin endelig klar for Norge, med levering fra andre kvartal. BYD Norge avslører nå også prisene.

Det er knyttet store forventninger til elektriske BYD Dolphin, og mange har ventet på at den skal lanseres i Norge. BYD Norge avslører nå at den er på vei, og at den er klar for prøvekjøring allerede i midten av april.

-BYD Dolphin har fått fantastisk mottakelse i en rekke andre land, vi har gledet oss veldig til å lansere den i Norge, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.

Dette er den fjerde personbilen BYD lanserer på det norske markedet.

BYD Dolphin er den første modellen i BYD sin Ocean-serie, og den første ut i rekken i BYD sitt «Ocean Aesthetics»-designkonsept. Som det ligger i navnet, er Dolphin inspirert av delfinen sine intelligente og lekne egenskaper.

BYD Dolphin er en kompakt elbil, og måler 4.290 mm. i lengden og 2.012 mm. i bredden. Med en akselavstand på 2.700 mm., gir plattformen optimal plass og komfort.

Den 60,4 kWt store Blade-batteripakken gir en WLTP-kombinert rekkevidde på 427 km. BYD Dolphin støtter 3-fas-lading med opptil 11 kW ladeeffekt på AC-lading. Den kan motta opptil 88 kW på hurtiglading, med en ladetid fra 30-80% på kun 29 minutter under optimale forhold.

BYD Dolphin vil lanseres i to utstyrsvarianter på det norske markedet; Comfort og Design.

En kompakt og romslig bil med en fullspekket utstyrsliste

Tross sin kompakte størrelse, imponerer BYD Dolphin med romslig plass innvendig. Med det anerkjente Blade-batteriet plassert lavt i chassiet, tilbyr den god plass for både fører og passasjerer.

Innvendig er interiøret både stilig og futuristisk, med gjennomtenkte detaljer. Det ergonomisk utformede interiøret inkluderer sorte sportsseter laget av vegansk skinn. Forsetene har seksveis elektrisk justering for fører, og fireveis elektrisk justering for passasjer foran. Baksetene kommer med 60:40-fordeling, noe som gjør at bagasjerommet på 430 liter kan utvides til 1.310 liter ved nedfelling av baksetene.

På utstyrslisten finner man blant annet Apple CarPlay, Android Auto, 12,6” touchskjerm, 360 graders kamera, tre ISOfix-fester, parkeringssensor foran og bak og fjernlysassistent. Design-varianten kommer blant annet også med et stort panorama soltak, trådløs mobillader, sotede ruter bak og Vehicle-to-load (V2L)-adapter.

Design-modellen kommer i tofarget eksteriør, mens Comfort-modellen kommer i ensfarget eksteriør.

-Kombinasjonen av romslig plass, høy kvalitetsfølelse og en konkurransedyktig pris gjør BYD Dolphin til den ideelle bilen for en bred målgruppe. BYD Dolphin skal gi Premium kvalitet til folkelige priser, sier Christensen.

Sikkerheten belønnet med full pott i Euro NCAP

BYD Dolphin er også tildelt fem stjerner i sikkerhetstesten Euro NCAP, og er designet for maksimal sikkerhet. Med en fullspekket liste med avanserte sikkerhet- og førerassistentsystemer, er både sjåfør og passasjerer godt sikret i BYD Dolphin.

Den kommer blant annet med med kollisjonsvarsling foran og bak, autonom nødbremsing, varsling for kryssende trafikk bak og filskifteassistent. Med adaptiv og intelligent cruisekontroll, blindsonevarsling og trafikkskiltgjenkjenning, tilbyr BYD Dolphin en trygg og behagelig kjøreopplevelse. 360 graders panorama-kamera gir full oversikt for sikker manøvrering av bilen.

Intelligent og effektiv

BYD Dolphin er utstyrt med det innovative Blade-batteriet som gir revolusjonerende sikkerhet, holdbarhet og ytelse. Batteriet har bestått ekstreme penetrasjonstester, uten å avgi høy varme eller utvikle brann. I tillegg til å være både ultrasikkert og svært holdbart, er Blade-batteriet kompromissløst i ytelse, og leverer høy strømtetthet som gir fordelen av lavt energiforbruk.

I likhet med BYD Atto3, er Dolphin bygget på BYD sin intelligente e-Platform 3.0, som byr på intelligent teknologi for optimal systemeffektivitet og kjøretøyintelligens.

BYD sin egenutviklede 8-i-1 elektriske drivlinje integrerer kjøretøykontrollenhet, batteristyringssystem, kraftfordelingsenhet, drivmotor, motorkontroller, girkasse, DC-DC og innebygd lader. Denne integrerte teknologien er utviklet for å levere optimal ytelse og en bedre kjøreopplevelse.

Effektivitet står i fokus for BYD Dolphin, og den er utstyrt med en høyeffektiv integrert varmepumpe. Dette systemet bidrar til økt termisk effektivitet, spesielt om vinteren, og bruker restvarme fra omgivelsene, drivverket og batteriene for å opprettholde en god rekkevidde ved lave temperaturer.

Kåret til Årets beste bilkjøp 2024

BYD Dolphin har allerede blitt hyllet som "Årets beste bilkjøp 2024" av Autobest, en organisasjon bestående av 31 europeiske biljournalister. Juryen roser BYD Dolphin for sin uslåelige kombinasjon av pris, kvalitet og rekkevidde. Les mer om kåringen her.

BYD Norge avslører introduksjonspriser fra kr. 299.900 for Comfort og kr. 309.900 for Design.

Forhåndssalget starter nå, med levering fra april. Forhandlere vil motta biler klare for prøvekjøring i løpet av de neste ukene.

Om BYD

BYD Company Ltd. er et av Kinas største privateide foretak. Siden oppstart i 1995 har selskapet utviklet seg raskt med solid ekspertise innen oppladbare batterier og bærekraftig utvikling. BYD strekker seg nå over fire bransjer – bil, elektronikk, energi og jernbanetransport. Siden har BYD utvidet sine fornybare energiløsninger globalt, og har nå virksomhet i over 70 land og regioner.

Opprettelsen av et Zero Emissions Energy Ecosystem – som består av rimelig solenergiproduksjon, pålitelig energilagring og banebrytende elektrifisert transport, har gjort BYD til en ledende aktør i energi- og transportbransjen. BYD er den eneste produsenten i verden som også produserer batterier, microchips, batteristyringssystemer og den elektriske motoren selv.
BYD er notert på børsene i Hong Kong og Shenzhen.

Om RSA

RSA er en nord-europeisk bilimportør i 12 land, og er den offisielle distributøren av BYD personbiler og nyttekjøretøy i Norge, Finland og Island, og importør for BYD nyttekjøretøy i Sverige og Danmark. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i mange markeder. Med samarbeidet mellom RSA og BYD, har selskapet tatt et ytterligere skritt inn i fremtiden for bilindustrien, med implementeringen av den helelektriske serien av nåværende og fremtidige modeller.

RSA har allerede bygget opp et BYD-forhandlernettverk som strekker seg over hele Norden.

Om oss

RSA er en komplett nordisk bilimportør av person- og varebiler, med hovedkontor i Norge. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i de skandinaviske markedene. RSA er importør for Suzuki, Isuzu, Maxus, BYD, JAC og KGM. til Norge. RSA har bygget opp et solid forhandlernettverk med til sammen over 300 forhandlere.

I tillegg til samarbeid med bilforhandlere over hele landet, driver RSA forhandlerkjeden RSA BIL med 11 forhandlere i viktige strategiske områder i Norge. Vår erfaring innenfor import av biler, deler og tilbehør og forhandlerdrift, gjør oss til en moderne totalleverandør og distribusjonspartner.

Følg pressemeldinger fra RSA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra RSA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra RSA