Bakeren og Kokken tilbake på rekordnivåer etter sterkt 2023

Bakeren og Kokken, som er Nordens ledende e-handelsselskap innen kjøkkenmaskiner og kjøkkenutstyr, leverte et imponerende resultat for 2023 med solid lønnsomhet. Omsetningen beløp seg til over 816 MSEK, mens driftsresultatet var på 33 MSEK.

Administrerende direktør Charlotta Svarfvar.
Administrerende direktør Charlotta Svarfvar. Foto: Bakeren og Kokken

– Vi er svært glade for å kunne presentere et så sterkt resultat, til tross for det utfordrende markedsklimaet og strategiske omstruktureringer, sier administrerende direktør Charlotta Svarfvar.

Norge er det markedet hvor Bakeren og Kokken har hatt størst suksess i 2023. I november og desember steg veksten med hele 40 %, drevet av blant annet en økt satsning på sortimentsutvikling, og markedsføring skreddersydd for å møte forbrukeren.

– I løpet av året har vi hatt fullt fokus på lønnsomhet, men dette har også gitt utslag i salget, hvor vi til og med har tangert pandemiperioden i november og desember, forteller hun.

Omsetningsveksten innen kjøkkensegmentet landet på 12 %. Den noe reduserte totale omsetningen kan tilskrives salget av forretningsområdet og e-handelsplattformen Roboteksperten. Dette salget var et strategisk skritt for å rette fokuset på kjerneområdet kjøkkenet og dets ledende merkevarer, Bakeren og Kokken og KitchenOne.

– Suksessfaktorene har vært et nært samarbeid med våre leverandører, en nylig lansert prisstrategi, streng kostnadskontroll og fortsatt sterkt fokus på vår ekspertposisjonering. Vi har også investert ekstra i markedsføring som har resultert i gode salgseffekter og styrket vår merkevare, samt økt markedsandeler innen viktige kategorier, sier Charlotta Svarfvar.

Og kjøkkeneksperten ser lyst på 2024.

– Vi har vind i seilene og føler oss svært trygge i vår posisjon. Vi vil fortsette å være unike og entusiastiske innen kjøkkenet, jobbe tett med strategisk viktige leverandører og sammen bygge sterke merkevarer. Vi vil ta ytterligere skritt i vårt viktige arbeid med bærekraft og vokse lønnsomt på alle de nordiske markedene, avslutter Charlotta Svarfvar.

Med støtte til utsatte barn og unge

Bakeren og Kokken er en del av det nordiske mediekonsernet og stiftelsen Egmont, som driver en e-handelssatsning med ni ledende selskaper innen fem strategiske områder og nisjer: Friluftsliv, Foreldre, Hjem og Interiør, Helse og Skjønnhet, og Hobby. I løpet av 2023 delte Egmont ut nesten 100 millioner DKK av sitt overskudd for å støtte barn og unge i utsatte livssituasjoner gjennom partnerskap med blant annet Redd Barna, Bris, Sveriges Stadsmissioner, My Dream Now, og Berättarministeriet.

För mer information kontakta,

Malin Tedsjö, malin.tedsjo@bagarenochkocken.se, +46 0733 87 70 55

Om Bakeren og Kokken:

Bakeren og Kokken-gruppen er en av Nordens største e-handelsselskap innen kjøkkenmaskiner og kjøkkenutstyr, og har spredd kjøkkenglede siden 2005. Virksomheten består av merkevarene Bakeren og Kokken og KitchenOne, som driver salg via totalt 4 nettbutikker i Sverige, Norge, Danmark og Finland. Bakeren og Kokken har siden start hatt stort fokus på kunderelasjoner og kundetilfredshet, samt er blitt tildelt utmerkelsen for årets e-forhandler fra Pricerunner flere ganger, hvorav det siste var så sent som i 2023.