Sjømatbedriftene

Ber regjeringen øke permitteringstiden fra 26 til 52 uker

Sjømatbedriftene ber regjeringen om å øke permitteringsreglene fra dagens 26 uker til 52 uker innenfor en 18-måneders periode for fiskeindustrien.  Konsekvensene av dagens regler er at mange blir stående uten inntekt, eller at arbeidsgiver blir tvunget til å sende dem ut i ledighet, sier administrerende direktør Robert H. Eriksson.

Administrerende direktør i Sjømatbedriftene, Robert H. Eriksson, ber regjeringen øke permitteringperioden til 52 uker for fiskeindustrien. Sjømatbedriftene

Sjømatbedriftene har gjennomført en undersøkelse blant sine medlemsbedrifter og tilbakemeldinger viser at dagens permitteringsregler byr på store utfordringer for både virksomheten og de ansatte.

-I januar 2023, ble permitteringsreglene for fiskeindustrien endret. Endringene skaper nå store problemer for mange av virksomhetene. Dersom bedriften ikke har arbeid å tilby etter at maksperioden på 26 uker er brukt opp, vil den permitterte verken ha krav på lønn eller dagpenger. Alternativet for den permitterte vil være å bli oppsagt, sier Eriksson.

Eriksson viser til at mange bedrifter har kommet i en situasjon med manglende råstofftilgang. Samtidig svarer bedriftene at de ser for seg at ting vil bedre seg og at man trenger arbeidskraften i løpet av 6 til 12 uker.

Han viser videre til at det, nettopp, er slike midlertidige tilfeller permitteringsordningen er ment å fange opp, slik at bedriftene kan beholde verdifull arbeidskraft. Eriksson viser videre til at både NNN, Fellesforbundet, NHO, Sjømat Norge og Sjømatbedriftene har vært tydelige på at permitteringsperioden bør økes fra 26 til 52 uker.

-Fortvilelsen er stor blant mange av våre virksomheter, det samme er den hos alle de ansatte som nå står uten, eller snart vil stå uten inntekt. Jeg ber arbeidsministeren om å lytte til de som har skoene på. Både arbeidstaker og arbeidsgiversiden er samstemte i denne saken. Jeg ber derfor om at arbeidsministeren, snarlig, tar grep og sørger for at reglene fra 26 til 52 uker, avslutter Robert H. Eriksson administrerende direktør i Sjømatbedriftene.

Om Sjømatbedriftene

Sjømatbedriftene er en nasjonal, politisk uavhengig næringsorganisasjon som representerer alle ledd i sjømatnæringen fra produksjon til salg. Vårt formål er å utvikle sjønæringene på en samfunnsmessig ansvarlig og miljømessig bærekraftig måte. På samme tid skal vi ivareta medlemmenes interesser – både næringspolitisk, økonomisk, faglig og sosialt.

Følg pressemeldinger fra Sjømatbedriftene

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sjømatbedriftene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sjømatbedriftene